VOOR EEN WAARDIGE TERUGKEER NAAR HET LAND VAN HERKOMST

In het kort

Sinds 1984 werkt Caritas International samen met de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) en Fedasil in het kader van het programma van vrijwillige terugkeer. Dit programma helpt de migranten in de voorbereiding van hun terugreis en voorziet financiering van het transport naar het land van herkomst (bus- of vliegtuigtickets). Voor onderdanen van derde landen die visumplichtig zijn, kan de kandidaat voor terugkeer een premie krijgen die in cash wordt omgezet op het moment van vertrek, op de luchthaven.

Dagelijkse permanentie

De sociale dienst (CAW Brabantia – Antenne Caritas International) organiseert dagelijks een sociale permanentie in Brussel (elke werkdag tussen 8.30 tot 11.30 uur). Wie ‘s ochtends langskomt, kan nog de dag zelf een individuele afspraak met een sociaal assistent(e) krijgen. De kandidaten voor terugkeer kunnen zich aanmelden op de permanentie, zonder afspraak, om informatie te krijgen over de vrijwillige terugkeer en de perspectieven in het land van herkomst. De sociale dienst werkt nauw samen met het team re-integratie. Er wordt in het bijzonder belang gehecht aan de context van kwetsbaarheid waarin iemand zich bevindt.

Lees meerFermer

Onafhankelijke en verifieerbare informatie

Het vrijwillige aspect van de terugkeer is fundamenteel: de keuze om terug te keren moet een persoonlijke keuze zijn. Caritas International zal nooit proberen iemand te overtuigen om terug te keren naar zijn of haar land van herkomst. We proberen de persoon in kwestie te informeren en helpen nadenken over de beste oplossing. We proberen onafhankelijke en verifieerbare informatie te bieden over de mogelijkheden en perspectieven in het land van herkomst en/of België. Het programma van vrijwillige terugkeer wordt gefinancierd door de Belgische overheid via het federaal agentschap Fedasil en wordt uitgevoerd door de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM).

Lees meerFermer
NAAR EEN PERMANENTIE KOMEN ?

• 4.267

vrijwillige terugkeren geregistreerd in 2016

vrijwillige terugkeerders kregen in 2016 van Caritas steun bij de re-integratie

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International België

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren ?

Ik word vrijwilliger
Caritas International België

Ik doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid ? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Ik doe een gift