Vrijwilligerswerk

© Isabel Corthier - Engagement begint voor je eigen voordeur. Jouw talenten zijn belangrijk en aanstekend! (2014)

Onze vrijwilligers kunnen hun talenten inzetten op verschillende terreinen: op de hoofdzetel in Brussel, als ondersteuning voor asielzoekers en erkende vluchtelingen of tijdens andere ontmoetingsactiviteiten.

Een onmisbare steun

Voor Caritas zijn vrijwilligers onmisbaar. Op dit moment zijn duizenden vrijwilligers actief voor de opvang van vluchtelingen en migranten. Kwaliteitvolle ondersteuning, gedreven door de wens om anderen te helpen.

>> Ik word vrijwilliger

Vul je gegevens in, zo houden wij je op de hoogte van mogelijke projecten in jouw buurt.

Vluchtelingen en asielzoekers ondersteunen

Caritas is op zoek naar vrijwilligers om verzoekers om internationale bescherming (asielzoekers) en vluchtelingen te ondersteunen en te verwelkomen. Help jij deze mensen, op de vlucht voor oorlog of geweld, op weg?

Ondersteunen kan op verschillende manieren:

1. Zet je in als parochie of groep in je gemeente

In vele gemeentes starten lokale vrijwilligersgroepen op om vluchtelingen die er zich vestigen te begeleiden en te verwelkomen. Een goed voorbeeld hiervan is het vormen van een onthaalgroep via Community Sponsorship. Voor dit soort projecten of andere projecten luisteren Caritas naar jou, zodat jij de hulp kan bieden die jij wenst te geven en je kan ondersteunen bij deze burgerinitiatieven (opleiding, begeleiding, …). Je kan je als groep nuttig maken door huizen voor erkende vluchtelingen te zoeken of open te stellen, mensen welkom te heten in je gemeente, fondsen in te zamelen voor de Caritas-werkingen…

2. Help in een opvangcentrum voor asielzoekers

Caritas organiseert de opvang van asielzoekers in individuele woningen en collectieve centra. Er zijn vrijwilligers actief in de opvangcentra van Scherpenheuvel (collectief opvangcentrum in Vlaanderen), Louvranges (opvangstructuur specifiek voor vrouwen en geïsoleerde moeders, gelegen in Wallonië) en Ransart (collectief opvangcentrum, gelegen in Wallonië).

3. Word solidaire huiseigenaar!

Ben je huiseigenaar? Waarom niet aan een vluchteling of vluchtelingengezin verhuren? Je biedt hen zo de eerste noodzakelijke stap tot integratie.

>> LEES OOK: Drie vragen aan Catherine, een solidaire huiseigenaar

5. Doe een gift

Om erkende vluchtelingen te steunen bij hun eerste stappen in België, hebben we nood aan vrijwilligers maar ook aan fondsen. Jij kunt ons helpen.

Een gift kan steeds via BE88 0000 0000 4141 of schenk online via ons beveiligde schenkerspagina. Voor giften van € 40 of meer ontvangen de schenkers een fiscaal attest van Caritas International vzw.

CONTACT

Vrijwilligerswerk bij Caritas lijkt je wel wat? Schrijf je in als vrijwilligers via ons formulier of volg onze Facebookpagina. Er bestaan ook lokale faceboekgroepen voor Ransart, Luik en Scherpenheuvel. Sluit je aan bij jouw gemeenschap!

Er zijn heel wat mensen met interesse in vrijwilligerswerk. Het kan dus wel even duren voordat je nieuws van ons krijgt. Maar in elke geval bekijken we alle vragen en proberen we zo snel mogelijk contact met je op te nemen.