Steun voor de vele slachtoffers van oorlogen en politieke conflicten

Midden-Oosten

In het kort

Het Midden-Oosten staat al heel wat jaren centraal in de actualiteit, vooral dan de heersende conflicten en hun gevolgen wereldwijd. Er is nog geen oplossing in zicht voor het Israëlisch-Palestijns conflict terwijl de bezetting en het geweld blijven duren. Irak is nog steeds een land in chaos als gevolg van de Amerikaanse invasie in 2003. De burgeroorlog in Syrië die al meer dan 5 jaar duurt, heeft honderdduizenden doden gemaakt. Meer dan de helft van de bevolking is op de vlucht gedreven, in eigen land (7 tot 9 miljoen verplaatste personen) of in het buitenland (ongeveer 5 miljoen vluchtelingen, hoofdzakelijk verdeeld over Libanon, Turkije en Jordanië, alle drie landen die op de rand van de instorting staan). De verkoop van wapens bloeit, ondanks het feit dat alleen diplomatieke oplossingen hoop kunnen brengen voor de bevolking.

In deze ongeziene situatie stellen de lokale Caritasorganisaties, met de steun van het wereldnetwerk, alles in het werk om de nodige humanitaire hulpverlening te bieden. Zij focussen hierbij op de meest kwetsbare personen zonder enige discriminatie. We werken ook toekomstgericht. We moedigen de vluchtelingen en de gastgemeenschappen aan om hun kinderen naar school te sturen en zo te vermijden dat er een verloren generatie ontstaat. Daarnaast blijven we pleiten voor oplossingen via overleg en onderlinge afspraken.

Caritas
in Midden-Oosten

+ -

Nieuws "Midden-Oosten"

Projecten "Midden-Oosten"

Caritas International België Olijfbomencampagne

Olijfbomencampagne

De begunstigden van dit project komen uit enkele tientallen Palestijnse dorpen en de heuvels tussen Nablus en Ramallah. Het project wordt sinds 2011 gesteund door…

Alle projecten

• 2.108

kinderen in de Gazastrook kregen pediatrische zorgen van oktober 2016 te.m. september 2017

• € 11.932.202

IN 2017 RECHTSTREEKS GEÏNVESTEERD IN INTERNATIONALE HULP DOOR CARITAS INTERNATIONAL

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International België

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren   ?

Ik word vrijwilliger
Caritas International België

Ik doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid   ? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Ik doe een gift