Context: conflict Israël - Palestina
Jenin voelt de gevolgen van het conflict tussen Israël en Palestina. Een deel van het gouvernement ligt in zone C1 van de Westelijke Jordaanoever. Er liggen ook delen in zone A en B. De socio-economische situatie is er heel moeilijk: de werkloosheidsgraad ligt rond de 16% en 33% van de bevolking leeft in voedselonzekerheid. Ook de uitbreiding van de Israëlische settlements bedreigt de bevolking.
In de zones A of B behouden de Israëlische autoriteiten de controle over water, toegangswegen tussen verschillende plaatsen… wat de commercialisering van producten vaak heel moeilijk maakt.
Voor de Palestijnen in zone C is het een haast onmogelijke opdracht om aan een bouwvergunning te geraken, en Israël vernielt huizen zonder vergunning. Dit zorgt ervoor dat mensen hun huis moeten verlaten, nog armer worden en steeds meer afhankelijk zijn van hulp. Landbouw is de belangrijkste bron van inkomsten en biedt in zone C een manier om te voorkomen dat grond in beslag wordt genomen.
Dit project wil inzetten op familiale landbouw en kansen op jobcreatie, met de focus op jongeren en vrouwen.
Doelstelling: een versterkte economie
De algemene doelstelling van het project is de versterking van een duurzame en gediversifieerde economie op het platteland van Jenin.
Het project steunt kleine boeren door hen een betere voedselzekerheid en meer inkomsten te geven. Het promoot ook agrotoerisme in de regio.
>> LEES OOK: Het verhaal van Ibrahim, een dynamische ondernemer die veel in zijn mars heeft.
Activiteiten: gereedschap om te groeien
Er worden individuele beurzen en technische training gegeven en thematische studiebezoeken georganiseerd, zodat kleine landbouwers meer voedselzekerheid en inkomsten hebben, de initiatieven voor agrotoerisme hun professionele vaardigheden kunnen versterken en een innovatief en kwalitatief aanbod hebben en het platteland van Jenin gepromoot wordt als een bestemming voor micro-toerisme.
Concreet kregen start-ups via dit project ook het nodige materiaal om hun zaak uit te bouwen: bijenkorven voor imkers, een machine voor een vrouw die natuurlijke schoonheidscrèmes maakt en verkoopt, materiaal voor een duiventil…
>> LEES OOK: Het verhaal van Fatima en haar winkel met korteketenproducten, van serre naar toonbank
Doelgroep: kleine boeren
Het project richt zich op 3 verschillende doelgroepen:
- Plattelands- en voorstedelijke gezinnen, micro-ondernemingen, boeren en kleine boerenbedrijven: 50 gezinnen (ca. 300 personen) maken gebruik van microsubsidies en ten minste 120 personen volgen technische opleidingen.
- Gemeentes, gemeenschapsorganisaties, ngo’s, bedrijven in de private sector. Deze verschillende actoren werken in synergie aan de uitbreiding van kleine bedrijven. Bovendien zullen innovatieve oplossingen bijdragen aan het agrotoerisme in de regio.
- De dorpsbewoners en lokale gemeenschappen van de landelijke gebieden (ca. 10 000 personen) die indirect door dit project worden begunstigd via jobcreatie, nieuwe infrastructuur…