HET VRIJWILLIGE ASPECT VAN DE TERUGKEER IS FUNDAMENTEEL.

Vrijwillige terugkeer

In het kort

Bepaalde migranten of (ex-)asielzoekers overwegen terug te keren naar hun land van herkomst, na enkele jaren of na een lang verblijf in België. Caritas International biedt begeleiding bij de voorbereiding van het vertrek en tijdens de re-integratie na terugkeer in het land van herkomst.

• VOORBEREIDING IN BELGIË

Elke persoon die na een verblijf in België wil terugkeren naar zijn of haar land van herkomst, kan een steun voor terugkeer vragen. De sociale dienst van Caritas geeft raad over de bestaande mogelijkheden.

• RE-INTEGRATIE NA TERUGKEER

Bepaalde personen die een aanvraag voor vrijwillige terugkeer indienen, hebben ook recht op steun bij hun re-integratie. De dienst re-integratie van Caritas verzekert hen een meer diepgaande begeleiding. We hebben nauwe contacten met de partners in de terugkeerlanden en bieden zo een persoonlijke opvolging, steeds met aandacht voor de individuele kwetsbaarheden. De begeleiding stopt niet aan de grens.

Nieuws "Vrijwillige terugkeer"

• 4.267

VRIJWILLIGE TERUGKEREN GEREGISTREERD IN 2016

VRIJWILLIGE TERUGKEERDERS KREGEN IN 2016 VAN CARITAS STEUN BIJ DE RE-INTEGRATIE

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren?

Ik word vrijwilliger
Caritas International

Ik doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Ik doe een gift