Het verhaal van Mustapha

Caritas International België Het verhaal van Mustapha

Caritas International - Met een nieuw koffiemachine zag Mustapha zijn droom, een eigen horecazaak, langzaam in vervulling gaan.

12/11/2020

“Met het re-integratiebudget kocht ik een koffiemachine voor mijn café.”

De 50-jarige Mustapha Essaihe had jarenlang een eigen cafeetje in het Marokkaanse dorp Nador. De wereld waaide er binnen, en zo ook de succesverhalen van zijn landgenoten in Europa. Het uitzicht op een Europese horizon lonkt en in 2011 maakte hij de overtocht naar België. Toch slaagde hij er niet in om het leven waarvan hij droomde hier uit te bouwen. Na zeven jaar keerde hij met behulp van Fedasil en Caritas International terug.

In België werkte hij in verschillende cafés, slagerijen of op markten en vond hij onderdak bij zijn broer in Molenbeek te Brussel. “Op mijn leeftijd is het in België niet gemakkelijk om een vaste job te vinden”, werpt Mustapha op, als een van de redenen voor zijn terugkeer.

Een caféuitbater in hart en nieren

Zijn oude stiel had Mustapha duidelijk niet verleerd. Nog voor hij opnieuw de Marokkaanse bodem betrad, droomde hij van een eigen café. In eerste instantie zocht Mustapha naar een geschikt pand in Rabat, maar daar bleken de prijzen te hoog.

Doordat mijn zaak goed draait voel ik me mentaal ook goed.

- Mustapha Essaihe

Hij besloot terug naar zijn geboortestad, Nador, te gaan. “Het eerste wat ik kocht met de financiële hulp van Fedasil was een koffiemachine, zelfs nog voor ik een locatie had”, getuigt hij. Niet veel later vond hij een plek om zijn café te openen en bedacht hij er de naam ‘Café Molenbeek’ voor.

Samen met zijn vriendin en vier andere personeelsleden houdt Mustapha het café draaiende. Hij is heel tevreden over wat hij nu bereikt heeft. “Doordat mijn zaak goed draait voel ik me mentaal ook goed. Mijn project groeit en evolueert, en ikzelf ook.”

Hij wou al sneller terugkeren naar Marokko, maar de schaamte om met lege handen terug te komen hield hem tegen. Veel blijft er van die schaamte niet meer over, wanneer Mustapha vanachter zijn bar de droomverhalen uit Europa weglacht.

Achter elk cijfer een verhaal

Caritas International België Het verhaal van Mustapha

Het verhaal van Mustapha

Caritas International België Het verhaal van Danat

Het verhaal van Danat

Toen Danat Aluma Kebeda, afkomstig uit Ethiopië, in 2015 voor een werkvergadering naar België afreisde, zag ze een kans op een betere toekomst. Ze besloot…

Caritas International België Het verhaal van Kahindo

Het verhaal van Kahindo

Kahindo Kitakya Fazila verloor tien familieleden aan Ebola. Onder hen was ook haar moeder. Ook Kahindo zelf was ziek, en doodsbang.

Alle verhalen