Statistieken re-integratie 2013

Caritas International België Statistieken re-integratie 2013
14/03/2013

Het aantal personen dat terugkeerde met re-integratiesteun begeleid door Caritas, steeg opnieuw in 2013. 463 dossiers werden behandeld en 762 mensen keerden terug. Rusland, Kazachstan en Armenië voeren de lijst aan onder de terugkeerlanden.

Wie keerde terug?

40 % van de terugkeerders die beroep deden op re-integratiesteun zijn uitgeprocedeerde asielzoekers die binnen de termijn van hun bevel om het grondgebied te verlaten een aanvraag indienden om vrijwillig terug te keren. Met 22% volgt de groep wiens bevel verliep, maar binnen het jaar besloot terug te keren. 18% keerde terug tijdens een lopende asielprocedure.

Naar waar

De stijging van het aantal terugkeerders naar Rusland en Kazachstan zette zich vorig jaar verder. Vooral kroostrijke gezinnen keerden naar deze topbestemmingen terug. Armenië, Georgië en Nepal vervolledigen de top vijf. Het aantal Kosovaren daalde aanzienlijk vermits deze groep sinds vorig jaar geen recht meer heeft op een re-integratiebudget.

Met welk geld?

In 288 dossiers kon Caritas International beroep doen op het nationale fonds. Daarenboven werd voor 184 dossiers een extra steun uit het Europees Terugkeerfonds toegekend. Het budget werd in 162 van deze dossiers gebruikt om een eigen zaak op te starten; in 22 dossiers ging de steun naar medische zorgen. Ten slotte werd voor 31 dossiers een bijkomende steun verkregen via het ERSO-project (European Reintegration Support Organisations), en voor 27 dossiers via het ERI-project (European Reintegration Instrument).

Caritas International België Statistieken re-integratie 2013