Vrijwillige terugkeer: terugblik op 2016

11/01/2017

Ook in 2016 kozen mensen ervoor om terug te keren naar hun land van herkomst. In dit artikel lees je hoeveel mensen hiervoor kozen, naar waar ze terugkeren en op welke begeleiding ze kunnen rekenen.

Bepaalde omstandigheden kunnen migranten of (ex) asielzoekers tijdens hun verblijf in België ertoe brengen een terugkeer naar hun herkomstland te overwegen. Om hen een waardige terugkeer te garanderen is een goede voorbereiding van hun vertrek noodzakelijk.

Waardige terugkeer voorbereiden

Vrijwillige terugkeer neemt meer en meer een belangrijke plaats in binnen het Belgische migratiebeleid. De begeleiding in de voorbereiding van de terugkeer is essentieel. Daarom is het voor ons van cruciaal belang tijd uit te trekken om de kandidaten voor te bereiden op hun terugkeer, hen te steunen opdat zij, onder meer, afscheid kunnen nemen van hun migratieproject in België.

In 2016 heeft de sociale eerstelijnsdienst 773 personen begeleid, hetzij 590 dossiers van vrijwillige terugkeer. 451 dossiers hebben effectief geleid tot een vertrek. De meeste teruggekeerde personen zijn afkomstig uit Oekraïne, Brazilië, Georgië, Rusland en Algerije.

Toegenomen begeleiding na terugkeer

Voor Caritas International stopt de begeleiding niet aan de grens. Wij focussen ook op re-integratie na de terugkeer.

In 2016 nam de begeleiding bij re-integratie toe: inderdaad, 551 personen (370 dossiers) zijn teruggekeerd met ondersteuning bij re-integratie. 128 van de 370 dossiers werden door de sociale dienst overgemaakt aan de cel Re-integratie.

Caritas International België Vrijwillige terugkeer: terugblik op 2016

“Deze tendens is begonnen in oktober 2015”, licht Hermien Wittouck, coördinatrice van de cel Re-integratie na terugkeer, toe. “Meer personen zijn naar Irak teruggekeerd en meer personen beëindigen hun verblijf in België tijdens de procedure.”

Met de steun van het Fonds Asiel, Migratie en Integratie (AMIF). Naar een meer geïntegreerd migratiebeleid, dankzij het AMIF.

Verwant nieuws