De brug: een alternatief asielmodel voor morgen

Caritas International België De brug: een alternatief asielmodel voor morgen

© Kevin Buckert/Unsplash

25/03/2024

Stel je voor: een Europa waarin we niet langer verstrikt raken in debatten over het bouwen van muren of het terugsturen van boten, maar waar we gezamenlijk streven naar oplossingen voor zowel de uitdagingen waarmee mensen op de vlucht worden geconfronteerd als voor de gemeenschappen die hen opvangen. Het brugmodel biedt een hoopvolle visie, waarbij we samenwerken om beschermingsprocedures te herzien.

Europa blijft deals sluiten met derde landen om de instroom van vluchtelingen en asielzoekers te beperken. Hoewel politici dit als oplossing presenteren, werkt het in de praktijk niet en leidt het tot meer menselijk lijden en verspilling van kostbare middelen. Deze middelen kunnen veel effectiever worden ingezet om mensen te helpen en gemeenschappen te versterken.

Het Brugmodel biedt een alternatief. Dit model is ontworpen om de oorzaken van gedwongen migratie aan te pakken en de landen te ondersteunen waar vluchtelingen bescherming zoeken. Het stelt een eerlijker systeem van hervestiging voor, bevordert verbeterde asielprocedures in de EU en stimuleert meer solidariteit tussen lidstaten.

Samen kunnen we een rechtvaardiger en humaner systeem creëren. Het Brugmodel, gebaseerd op onderzoek van dr. Ruben Wissing van de Migration Law Research Group van de Universiteit Gent, pleit voor een Europa dat zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan een wereld waarin migratie wordt gedreven door hoop en kansen, niet door wanhoop.