Coronavirus en vrijwillige terugkeer: wat is de situatie?

Caritas International België Coronavirus en vrijwillige terugkeer: wat is de situatie?

Ondanks de gezondheidssituatie blijven we de mensen die vrijwillig naar hun land van herkomst willen terugkeren, begeleiden.

13/04/2020

Tussen midden maart en midden juni 2020 is de vrijwillige terugkeer opgeschort en zijn de terugkeerloketten van Fedasil gesloten als gevolg van nationale en internationale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ondanks de moeilijke gezondheidssituatie blijven de teams steun verlenen aan mensen die naar hun land van herkomst willen terugkeren, zelfs op afstand. Ontdek, in de vorm van volgende vragen, hoe we onze ondersteuning blijven verderzetten.

Ben je op zoek naar informatie over vrijwillige terugkeer? Heb je vragen?

Onder strikte hygiënische voorschriften verwelkomt ons team van ervaren maatschappelijk werkers en sociaal assistenten je in onze kantoren van Brussel. Voordat je naar onze sociale dienst komt, is het sterk aangeraden om een telefonische afspraak te maken op 02 229 36 11 of een e-mail te sturen naar servicesocial@caritasint.be tussen 8.30 en 15.30 uur.

Je kan ook steeds bellen naar het gratis noodnummer 0800 32 745 dat elke dag bereikbaar is van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 16u. De werktalen zijn Nederlands, Frans en Engels.

De Internationale organisatie voor migratie (IOM) organiseert ook een telefonische permanentie op 0491 56 05 23 (Frans) en op 0499 64 80 94 (Nederlands).

Een andere mogelijkheid is je te richten naar de vele terugkeerpartners via het contactformulier.

Wat met je geplande vrijwillige terugkeer?

IOM blijft de haalbaarheid van de terugkeer analyseren en contacteert je om de verdere stappen uit te leggen. IOM en Caritas International verzekeren ook begeleiding op afstand om de re-integratiesteun voor te bereiden (als hiervan sprake is) en gebruiken hiervoor WhatsApp, Viber of eventueel Skype. De administratieve zaken die niet op afstand kunnen worden geregeld, zullen op de luchthaven in orde worden gebracht op de dag van vertrek, van zodra deze bepaald is.

Wanneer wordt verwacht dat een terugkeer weer normaal kan verlopen?

Er wordt reikhalzend uitgekeken naar de dag waarop we weer op een normale en veilige manier kunnen werken. Sinds midden juni 2020 zijn de terugkeeroperaties hervat maar de gezondheidssituatie blijft het proces bemoeilijken. De sociale dienst zet zijn missies voor alle nieuwe vrijwillige terugkeerverzoeken voort, maar een vertrek kan niet in de onmiddellijke toekomst worden gegarandeerd, gezien de huidige gezondheidstoestand.