Coronavirus en vrijwillige terugkeer: wat is de situatie?

Caritas International België Coronavirus en vrijwillige terugkeer: wat is de situatie?

© Ondanks de gezondheidssituatie blijven we de mensen die vrijwillig naar hun land van herkomst willen terugkeren, begeleiden.

01/04/2020

Sinds 16 maart zijn alle vrijwillige terugkeerreizen opgeschort en zijn de terugkeerloketten van Fedasil gesloten, dit vanwege de nationale en internationale maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Toch blijven de teams ondersteuning bieden aan personen die wensen terug te keren naar hun land van herkomst, en dit dus op afstand. Ontdek, in de vorm van volgende vragen, hoe we onze begeleiding verderzetten.

Ben je op zoek naar informatie over vrijwillige terugkeer? Heb je vragen?

Wij blijven ondersteuning bieden maar enkel per telefoon:

• In het Nederlands: op 0474 69 04 16 van maandag tot vrijdag, behalve dinsdagvoormiddag
  • In het Frans: op 0470 22 39 37 op dinsdag, woensdag en donderdag of op 0470 25 85 61 op maandag en vrijdag

Je kan ook steeds bellen naar het gratis noodnummer 0800 32 745 dat elke dag bereikbaar is van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 16u. De werktalen zijn Nederlands, Frans en Engels.

De Internationale organisatie voor migratie (IOM) organiseert ook een telefonische permanentie op 0491 56 05 23 (Frans) en op 0499 64 80 94 (Nederlands).

Een andere mogelijkheid is je te richten naar de vele terugkeerpartners via het contactformulier.

Wat met je geplande vrijwillige terugkeer?

IOM blijft de haalbaarheid van de terugkeer analyseren en contacteert je om de verdere stappen uit te leggen. IOM en Caritas International verzekeren ook begeleiding op afstand om de re-integratiesteun voor te bereiden (als hiervan sprake is) en gebruiken hiervoor WhatsApp, Viber of eventueel Skype. De administratieve zaken die niet op afstand kunnen worden geregeld, zullen op de luchthaven in orde worden gebracht op de dag van vertrek, van zodra deze bepaald is.

Wanneer wordt verwacht dat een terugkeer weer normaal kan verlopen?

Er wordt reikhalzend uitgekeken naar de dag waarop we weer normaal en veilig kunnen werken. Op dit moment is het helaas onmogelijk in te schatten wanneer dit het geval zal zijn. In de tussentijd doen we er alles aan om de mensen die een beroep op ons doen zo goed mogelijk te ondersteunen.

Verwant nieuws