Isabel Corthier (2 - 3)

21/12/2018

Van het Caritasteam dat de 20 kilometer door Brussel liep, tot de jongeren in België en Libanon die elkaar brieven van hoop schreven. Van Indonesië tot de Democratische Republiek Congo, waar dringende noodhulp werd geboden …  2018 was een jaar vol beweging en toewijding.

Januari: gezinshereniging

2018 begon goed voor Nizar, die meer dan 2 jaar geleden als minderjarige uit Syrië was gevlucht. Na een lange, complexe procedure van gezinshereniging, zag hij eind januari zijn moeder, broers en zusje terug. Ze zijn enorm gemotiveerd om het beste te maken van hun nieuwe leven in België.

Februari: VN Global Compacts

In februari viel een draft van de VN Global Compacts bij ons in de bus: eentje over vluchtelingen en eentje over veilige, ordelijke en reguliere migratie. De Belgische overheid vroeg Caritas om input gebaseerd op onze ervaring op het terrein. In onze analyse gaven we aan dat het migratiecompact een goede basis vormt voor een beter en coherenter mondiaal migratiebeleid.

Maart: 20 km door Brussel

Collega’s Lucie en Matthias wisten al in maart heel wat volk warm te maken voor de 20km door Brussel. En ook in 2019 zal er weer een ploeg van Caritas uit de startblokken schieten! Voor de volgende editie mikken we op nog meer lopers, en nog meer sportief plezier!

April: studiebeurzen voor vluchtelingenkinderen

“Ik vertelde mijn moeder dat ik een gouden kans had gekregen”, zegt de Zuid-Soedanese Stella Samson. Zij volgde les in het vluchtelingenkamp Bidi Bidi, waar de klasgroepen variëren van 120 tot 150 leerlingen en het lesmateriaal heel beperkt is. Dankzij haar harde werk, goede schoolresultaten en een studiebeurs van Caritas gaat ze voortaan naar een van Oeganda’s topscholen.

Caritas International België Terugblik op 2018

Mei: jongeren op de vlucht

In mei kregen we hartverwarmende post uit Libanon. De brieven die Belgische jongeren schreven in het kader van ons project “Jongeren op de vlucht” werden beantwoord door hun Syrische leeftijdsgenoten in Libanon.

Juni: samen op weg

De zomer van 2018 was zonnig en zat vol ontmoetingen! We moedigden zoveel mogelijk mensen aan om niet over, maar mét migranten te spreken en organiseerden een bijzonder experiment en ontmoetingsmomenten in verschillende Belgische steden.

Caritas International België Terugblik op 2018

Juli: wat betekent thuis voor jou?

Iedereen verdient een plek om zich veilig en geborgen te voelen. Via de campagne #whatishome vragen we wat dat betekent, een thuis, en gaan we op zoek naar de verbanden tussen migratie en ontwikkeling.

Augustus: België sluit kinderen op

2018 is ook het jaar waarin België terug begon met het opsluiten van kinderen om migratieredenen. Detentie heeft ernstige gevolgen voor de mentale en fysieke gezondheid van de betrokkenen en Caritas verzet zich dan ook tegen deze praktijk. Ook jij kunt je verontwaardiging tonen door de petitie te tekenen.

September: campagne Niger

Onze septembercampagne stond in het teken van Niger. In dit land komen veel migratieroutes samen. Het gaat vooral over seizoensgebonden, regionale migratie, maar er zijn ook mensen die naar Europa willen gaan. De EU gaf miljoenen euro’s aan Afrikaanse landen zoals Niger om migratie te bestrijden, met alle gevolgen van dien voor de lokale maatschappij. Hierover interviewden we Abdoul Moumouni Illo, directeur van Caritas Maradi.

Oktober: Indonesië 12-12

Na de aardbevingen en tsunami in Indonesië bundelden we de krachten met andere noodhulporganisaties in het consortium 12-12. Dag na dag hielden we bij wat onze collega’s ter plaatse konden realiseren.

November: opvangcentrum Scherpenheuvel

Het Peterskasteel heeft er een woelig jaar opzitten. In maart besliste de ministerraad om de opvang van asielzoekers er stop te zetten, later kwam het op die beslissing terug. Na een korte sluitingsperiode, kwamen in november terug families aan in ons opvangcentrum in Scherpenheuvel, vooral kwetsbare asielzoekers.

December: noodhulp in DR Congo

In december berichtten we over de verdeling van noodhulpgoederen voor 430 kwetsbare families in Kakenge, in de Kasaï. Caritas was de eerste organisatie die hier noodhulp voorziet.

Caritas International België Terugblik op 2018

Jij BESLIST: WAT KAN BETER IN 2019?

En jij, wat heb jij onthouden van het voorbije jaar?  Heeft Caritas je in actie laten komen? Laat het ons weten via deze heel korte enquête. Hartelijk bedankt!

Verwant nieuws