Project – Jongeren op de vlucht

Caritas International België Project – Jongeren op de vlucht

Je wilt met je klas graag iets doen rond het conflict in Syrië maar weet niet goed wat? Je wilt je leerlingen beter doen begrijpen wat de link is met de vluchtelingenthematiek? Je wilt verder gaan dan een gewone les en echt in contact komen met Syrische vluchtelingen? Dan is het project “Jongeren op de vlucht” iets voor jou en je klas! Aan de hand van een briefwisseling tussen je leerlingen en jonge Syrische vluchtelingen in Libanon bouwen we een brug tussen jongeren uit deze twee totaal verschillende werelden.

Videovoorstelling

Samen bruggen bouwen

Het conflict in Syrië heeft de grootste vluchtelingenstroom teweeggebracht sinds de Tweede Wereldoorlog. De komst van vluchtelingen is in België, het Midden-Oosten en wereldwijd een sociale realiteit waar we niet omheen kunnen. Toch blijft het voor Belgische jongeren te vaak een ver-van-mijn-bed-show. Vaak willen ze zich wel solidair opstellen met Syrische vluchtelingen maar weten ze niet goed hoe. Om die redenen is het project “Jongeren op de vlucht” ontstaan en is het ondertussen al aan zijn vijfde jaargang toe.

Doelstellingen van het project

• Belgische jongeren bewust maken van de thematiek van Syrische vluchtelingen in Libanon en daarbuiten.
  • Een brug bouwen tussen jongeren uit twee verschillende leefwerelden.
  • Belgische jongeren een kans geven om concreet een actie op te zetten over een gevoelig en actueel thema.

Hoe werkt het?

• Aan de hand van de didactische gids (deze zal eind augustus hier online te vinden zijn) of andere activiteiten kaart je de thematiek van Syrische vluchtelingen aan in je klas.
  • Je leerlingen schrijven een brief naar een Syrische leeftijdsgenoot in Libanon. Op pagina 40 van onze didactische gids vind je instructies voor het schrijven van zo’n brief. Ten laatste op 23 december moeten de brieven ons bereiken.
  • In mei ontvang je de antwoorden van de Syrische jongeren.

Timing

23 december 2018: deadline om de brieven naar ons te sturen

Begin januari 2019: wij sturen de brieven naar Libanon

April 2019: brieven uit Libanon komen bij ons toe

Begin mei 2019: wij sturen de brieven naar jullie

Inschrijvingen

Vul  het inschrijvingsformulier onderaan de pagina in om deel te nemen aan dit project

Verstuur de brieven ten laatste voor 23 december 2018, vergezeld van de gegevensfiche.

Caritas International – ter attentie van Steffi Vermeire
Liefdadigheidstraat 43

Aan de slag met jouw leerlingen

De briefwisseling met de Syrische jongeren is het ideale moment om in je les dieper in te gaan op de vluchtelingenthematiek en het conflict in Syrië. Als ondersteuning ontwikkelde Caritas International een didactische gids voor leerlingen uit het lager en secundair onderwijs. Hieruit kun je inspiratie halen voor je lessen zodat je leerlingen optimaal begrijpen bij wie hun brieven terecht komen.

Antwoord van Syische vluchtelingen

In mei 2019 mag je een antwoord verwachten op de brieven en kaartjes van Syrische vluchtelingen. Onze partner in Libanon heeft samen met de hulp van hun vrijwilligers enkele maanden nodig om de antwoorden op te stellen de redactie van antwoorden te organiseren. Bedankt voor jouw geduld!

Contacteer ons !

Contactpersoon: Steffi Vermeire– Tel. 02/229.36.24 – Mail: s.vermeire@caritasint.be

Inschrijvingen voor scholen aan "Jongeren op de vlucht 2018-2019"

Uw contactgegevens

Uw deelname

Vergeet niet om de gegevensfiche, beschikbaar op deze pagina, in te vullen en te versturen met de post.

Door mij in te schrijven voor dit project, verbind ik mij ertoe om deel te nemen aan de evaluatie zodat Caritas International projecten kan blijven ontwikkelen in overeenstemming met de vraag van leerkrachten.

Pricacy

Envoi