Samen gaan we de sportieve en solidaire uitdagingen aan

Caritas International België Samen gaan we de sportieve en solidaire uitdagingen aan

Isabel Corthier

06/03/2018

Sympathisanten, schenkers, collega’s, vrijwilligers en erkende vluchtelingen zullen samen de 20 km door Brussel lopen. Ze gaan deze sportieve en solidaire uitdaging aan om nieuwkomers in België te helpen een goede start te nemen. Figuurlijk, maar ook letterlijk, want sommigen zullen ook aan de start van de 20 km staan. Maak alvast kennis met twee lopers: Matthias Cabus en Lucie Lambert.

Uitdagingen en uitwisselingen

“Als ik niet kan bewegen word ik gek”, een goede indicator van de energie die uitgaat van Matthias, sociaal assistent en loper bij Caritas. “Ik moet soms een luchtje kunnen scheppen, mijn gedachten verzetten. Lopen is daar ideaal voor!” Zijn job in enkele woorden? De jonge NBMV (niet-begeleide minderjarige vreemdelingen) helpen in hun overgang naar autonomie, van het leven in een collectief opvangcentrum naar het leven in een individuele woning. Buiten zijn werk bij Caritas is Matthias een fervent sporter en geeft hij zich volledig tijdens het lopen, in de fitness of de power training. “Er is echt een voor en een na in het lopen. De frisse lucht helpt me ook in mijn werk. Het helpt me om oplossingen te vinden en de dingen van een andere kant te bekijken”. De 20 km met Caritas leek dus evident, met mooie perspectieven op ontmoetingen en uitwisselingen.

Solidariteit en ontmoetingen

Hij zal in de startblokken staan met o.a. zijn collega Lucie, voogd van de NBMV. Ook zij is sportief en doet ook aan andere sporten zoals yoga. Lucie loopt over van energie die solidariteit en vriendelijkheid uitstraalt. Ze specificeert de redenen voor haar engagement voor de 20 km met Caritas: “De 20 km door Brussel lopen is een mooie gelegenheid om mensen samen te brengen. Zowel de sportievelingen als zij die een uitdaging willen aangaan of hun vrienden willen steunen”. Lopen voor Caritas is meer betekenis geven aan deze sportieve uitdaging en intussen je horizon verruimen”, onderstreept ze.

Afspraak op 27 mei !

Voor hen kunnen de voornaamste doelstellingen worden samengevat in één woord: samen. “Ik wil vooral dat we ons samen amuseren, dat we elkaar ontmoeten en leren kennen”, besluit Lucie.

We verwachten je om samen op weg te gaan op 27 mei! Opgelet, de laatste dagen voor de inschrijving voor de 20 km door Brussel naderen met rasse schreden… Schrijf je snel in (ten laatste tegen maandag 7 mei) ! Te laat voor de inschrijvingen ? Volg ons team op.