Caritas International België Vreemd gaan eten

Asiel & Migratie :
Vreemd gaan eten

juni 2018

“Ik ben Salimatou, afkomstig uit Guinee. Mag ik erbij komen zitten?”. Zo werden de klanten van een Brussels restaurant verrast door onverwacht gezelschap aan hun tafel. Beeld je even in: je zit rustig op restaurant, te wachten op je maaltijd. En plots zegt iemand – met jouw hoofdschotel in zijn hand –: “Ik ben Sohaib, ik kom uit Palestina en ben een vluchteling. Mag ik mee aanschuiven?” Wat zou jij doen?

Ik ga in gesprek
Een vraag? Neem contact met ons op

Hartverwarmende ontmoetingen – samengevat in 30 seconden

In het kader van de campagne “Samen op weg”, heeft Caritas een bijzonder experiment opgezet: een verborgen camera filmde hoe een migrant en Belgen elkaar op restaurant onverwacht ontmoeten. Het bleek telkens een recept voor verrijkende ontmoetingen.

Ga ook de ontmoeting aan op een van onze evenementen

Van 17 tot 24 juni kun je over heel België aan tafel gaan met migranten en vluchtelingen. Samen aan tafel, samen op weg.

Ik ga aan tafel

Voor een ontmoetingscultuur

Het experiment vertrekt vanuit een simpele vaststelling: 49% van de Belgen geeft aan nog nooit met een vluchteling gesproken te hebben. Caritas wil hier verandering in brengen door het promoten van ontmoetingsplaatsen en – ook breder- een ontmoetingscultuur.

<p>“Het zijn gewoon mensen met verhalen zoals ons. Ik heb zelf in het buitenland gewoond, en integreren is echt moeilijk”, getuigt Steven.</p>

We dromen van een wereld waarin zij die aan onze deuren kloppen met warmte onthaald worden, niet met angst. Een wereld waarin diversiteit gezien wordt als een verrijking, niet als een bedreiging. Deze wereld is mogelijk, op voorwaarde dat we elkaar durven ontmoeten en de tijd nemen om samen op weg te gaan met migranten. Dit is de kern van deze actie, die samenhangt met onze campagne “Samen op weg“. “We weten dat sympathie voor vluchtelingen of migranten toeneemt wanneer men écht in gesprek gaat. Wanneer de mens achter de cijfers tevoorschijn komt”, zegt François Cornet, directeur van Caritas International. “Vandaar dit experiment.”

De eerste indrukken

Abdulrahman ontmoet Heidi en Pascal

Caritas International BelgiëVreemd gaan eten

Wat gebeurt er als je echt in gesprek gaat met vluchtelingen of migranten? Een verborgen camera filmde hoe Pascal en Heidi kennis maakten met Abdulrahman uit Syrië.

Alpha ontmoet Jérôme en Marie

Caritas International BelgiëVreemd gaan eten

Wat gebeurt er als je echt in gesprek gaat met vluchtelingen of migranten? Een verborgen camera filmde hoe Marie en Jerôme kennis maakten met Alpha uit Guinee.

Salimatou ontmoet Steven en Jeldert

Caritas International BelgiëVreemd gaan eten

Wat gebeurt er als je echt in gesprek gaat met vluchtelingen of migranten? Een verborgen camera filmde hoe Jeldert en Steven kennis maakten met Salimatou uit Guinee.

Sohaib ontmoet Louise en Simon

Caritas International BelgiëVreemd gaan eten

Wat gebeurt er als je echt in gesprek gaat met vluchtelingen of migranten? Een verborgen camera filmde hoe Simon en Louise kennis maakten met Sohaib uit Palestina.

Een week vol ontmoetingen van 17 tot 24 juni

De actie “Vreemd gaan eten” kent een hoogtepunt tijdens de actieweek van 17 tot 24 juni 2018 met evenementen over heel België. Een symbolische week, want ze vindt plaats rond Wereldvluchtelingendag op 20 juni. Op de evenementen kun je eten, concerten beluisteren, animatiestands bezoeken… telkens met één centrale doelstelling: de ontmoeting.

Ga in gesprek met migranten in een van onze opvangstructuren voor asielzoekers in Louvranges (17 juni) of Scherpenheuvel (22 juni). In Brussel en Antwerpen (20 juni) kun je ons terugvinden op openbare plaatsen, waar je personen kunt ontmoeten die door Caritas gemobiliseerd werden.

Gelijkaardige projecten

Alle projecten