Alleenstaande vrouwen in Louvranges: opvolging en ondersteuning

Isabel Corthier - Het onthaal moet altijd gepaard gaan met een menselijke, waardige en kwaliteitsvolle ondersteuning. Caritas verzorgt dit voor deze familie die in de Logis woont en voor alle andere bewoners in onze verschillende opvangstructuren in België.

09/09/2016

Titel:

Logis de Louvranges, specifieke opvang voor vrouwelijke verzoekers om internationale bescherming (met of zonder kinderen)

Doel:

Vrouwen, vaak alleenstaande moeders, opvangen tijdens de duur van hun asielprocedure. Meer dan een dak boven het hoofd, zorgt de structuur ook voor de nodige psychosociale en juridische ondersteuning.

Voor wie?:

In de Logis de Louvranges zijn er 21 appartementen ter beschikking.

Plaats:

Louvranges, Waver, België

Duur:

Project opgestart in 2010

Geboren worden als vrouw, het is een kwetsbaarheid

Om politieke of persoonlijke redenen werden ze gedwongen om alles achter te laten en alleen naar België te komen, soms met een of meer kinderen. Omdat ze vrouw zijn, zijn ze kwetsbaar, in hun land van herkomst, tijdens hun vlucht of in België. Zoals Chantale*, een inwoner van de Logis, helaas samenvat: “Sommige problemen hebben alleen betrekking op vrouwen. Als alleenstaande vrouw verlies je je rechten”. Voor vrouwen als Chantale is de Logis de plek waar ze zich eindelijk kunnen vestigen, elkaar kunnen ontmoeten en hun vaak traumatische ervaringen kunnen delen, terwijl ze wachten op een antwoord op hun verzoek om internationale bescherming.

>> MEER GETUIGENISSEN: “Je bent maar een vrouw.” – in gesprek met bewoners van de Logis de Louvranges

De rust terugvinden

Opdat de vrouwen op termijn zelfstandig kunnen worden, wordt de verbinding gemaakt tussen het individuele karakter van het logement (onmisbaar om in alle privacy een normaal gezinsleven te leiden) en het gemeenschapsleven, door de gemeenschappelijke ruimten waar ze elkaar kunnen ontmoeten of deelnemen aan leerzame workshops.

Woensdagnamiddag kunnen de kinderen deelnemen aan activiteiten die speciaal voor hen bedacht zijn en iedere dag krijgen ze begeleiding bij hun huiswerk. De mama’s leren naaien, breien en krijgen Franse taalles. Informatiesessies worden eveneens georganiseerd die hen wegwijs maken in het sorteren van afval of gezonde voeding.

Caritas International België Alleenstaande vrouwen in Louvranges: opvolging en ondersteuning©Isabel Corthier – Een moment van ontspanning in Louvranges

Allemaal momenten van ontspanning en van bijleren die hen toestaan om beetje bij beetje uit de eenzaamheid te geraken, de rust terug te vinden, vrienden te maken en hen op weg helpen te integreren.

Opvolging en ondersteuning

Om het dagelijkse beheer van de Logis de Louvranges te waarborgen en psychosociale en juridische opvolging van de gezinnen te verzekeren, werd een professioneel team samengesteld. Maar de kracht van dit mooie project berust voor een deel ook op vrijwilligers uit de directe omgeving, maar ook op vrijwilligers die hun Europees Vrijwilligerswerk (SVI) doen. Margot Duclay was een van hen in 2020 en getuigt: “Het contact met de vrouwen heeft me als mens rijker gemaakt. Door de verhalen over hun cultuur, hun thuisland, … en dankzij hun innerlijke kracht.”

>> LEES OOK: Vrijwilligers in Louvranges: “Elke dag is een nieuwe ontdekkingstocht.”

Meer informatie?

Help ons

Doe een gift

Giften van € 40 of meer op jaarbasis zijn fiscaal aftrekbaar. Je kan tot 45% van jouw gift terugkrijgen.

Een vraag? Neem contact met ons op

Verwant nieuws