Caritas International België Samen op weg #ShareJourney

Samen op weg #ShareJourney

Caritas International BelgiëSamen op weg #ShareJourney
mei 2018

De handen uitgestrekt naar de ander – met dit gebaar lanceerde Paus Franciscus samen met het Caritasnetwerk de wereldwijde campagne “Samen op weg”. Om samen een ontmoetingscultuur te creëren. Want achter elk gezicht van migratie zit een persoon, met een verhaal om te vertellen, met wat tijd om samen door te brengen. Toon ook je solidariteit en ga samen op weg met migranten en vluchtelingen!

Een vraag? Neem contact met ons op

Voor een ontmoetingscultuur

<p>De eerste dagen in België waren moeilijk voor Zahra en haar familie, afkomstig uit Irak: “Hier is alles anders.” Gelukkig kon ze rekenen op solidariteit: “De mensen, de Belgen, zijn vriendelijk. Ze helpen ons.”</p>

We dromen van een wereld waarin zij die aan onze deuren kloppen met warmte onthaald worden, niet met angst. Een wereld waarin diversiteit gezien wordt als een verrijking, niet als een bedreiging. Deze wereld is mogelijk, op voorwaarde dat we elkaar durven ontmoeten en de tijd nemen om samen op weg te gaan met migranten.

Deze ontmoetingscultuur staat centraal in de campagne die gelanceerd werd door Paus Franciscus in samenwerking met het Caritasnetwerk en haar partners overal ter wereld. We zullen sensibiliseringsacties opzetten. We zullen mensen informeren. En we zullen aankloppen bij beleidsmakers. Om de rechten van migranten te garanderen. Om iedereen die dat wil te verenigen rond het essentiële belang van wereldwijde solidariteit.

Ga ook samen op weg

Het hele jaar zijn er gelegenheden voor ontmoeting, voor elk wat wils! Persoonlijk, online, in de klas, alles wordt in het werk gesteld om de ontmoeting aan te gaan met migranten en vluchtelingen.

Persoonlijk: culturele, sportieve of culinaire ontmoetingen

Ga samen op weg met migranten in je buurt. Caritas en haar partners vermenigvuldigen de culturele, sportieve of culinaire ontmoetingen. Mis deze afspraak niet!

<p>“Het zijn gewoon mensen met verhalen, zoals wij. Ik heb zelf in het buitenland gewoond en integreren is zo moeilijk”, getuigt Steven, na een #ShareJourney ontmoeting.</p>

In Luik en Brussel zijn er al loopploegen gevormd die de sportieve en solidaire uitdaging aangaan. In totaal lopen 52 sympathisanten, schenkers, collega’s, vrijwilligers en vluchtelingen samen voor Caritas. Kom voor hen supporteren!

Op lokaal niveau kent deze campagne haar hoogtepunt tijdens een week van acties van 17 tot 24 juni 2018 . Een symbolische week die plaatsvindt rond Wereldvluchtelingendag op 20 juni. We gaan samen aan tafel, genieten van een concert of animatie. Telkens met één centrale doelstelling: de ontmoeting.

Op de hoogte blijven van de activiteiten? Schrijf je dan snel in voor onze nieuwsbrief “Asiel en Migratie”.

GA OOK DE ONTMOETING AAN

Ontdek alle activiteiten van de week van acties in België.

IK WIL DEELNEMEN AAN DE ONTMOETING
Ik blijf op de hoogte

In de klas: uit het oog, in het hart

Ontmoeten kan ook schriftelijk. Dat hebben honderden jongeren in België ondervonden door brieven te schrijven naar jonge Syrische vluchtelingen in Libanon met het project “Jongeren op de vlucht”. Een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten via woorden en verhalen. De brieven werden verstuurd in januari en de antwoorden uit Libanon zijn net aangekomen. Ze worden binnenkort verstuurd naar alle deelnemende scholen, waar ze ongetwijfeld warm onthaald zullen worden.

<p>Jonge Syrische vluchtelingen in Libanon beantwoorden brieven die ze kregen van jonge Belgen.</p>

Meer dan rond brieven, draait het hier rond bewustmaking van jongeren in België over de thematiek van Syrische vluchtelingen in Libanon en elders, bruggen bouwen tussen jongeren uit verschillende kanten van de wereld en de kans geven aan Belgische jongeren om op een concrete manier te handelen tegenover een gevoelig en uitdagend actueel onderwerp.

Op de hoogte blijven van onze projecten van wereldburgerschap?  Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief “Wereldburgerschap”.

Ontdek al onze wereldburgerschapsprojecten

IK WIL DEELNEMEN AAN DE ONTMOETING
Ik blijf op de hoogte

Online met #ShareJourney

De campagne werd gelanceerd in september 2017 en startte online met de uitnodiging een foto te nemen met open armen als teken van verwelkoming. “Als 20 miljoen mensen elkaar de hand gaven, zouden ze een menselijke ketting rond de wereld vormen. Caritas nodigt je dus uit om Caritas en Paus Franciscus de hand te reiken en zo de hele wereld te omringen uit steun aan migranten.”, legt Cathobel mooi uit. Met dit kleine gebaar en de wereldwijde hashtag #ShareJourney toon je op de sociale media jouw steun aan migranten en vluchtelingen. We nodigen iedereen uit om te poseren. Door de hashtag te gebruiken, sluit je je aan bij iedereen die dit gebaar van solidariteit al toonde.

Op de hoogte blijven van onze online acties? Volg ons op sociale media.

<p>Enkele medewerkers van Caritas voor het Koninklijk Paleis in Brussel.</p>

Enkele medewerkers van Caritas voor het Koninklijk Paleis in Brussel.

GA OOK DE ONTMOETING AAN

Neem een foto, post ze op sociale media met de hashtag #ShareJourney en steun zo een ontmoetingscultuur

IK VOLG CARITAS OP FACEBOOK
Ik volg Caritas op Twitter

BELEIDSBEÏNVLOEDING VOOR DE RECHTEN VAN MIGRANTEN

Deze campagne wil ook op politiek niveau de rechten van migranten verdedigen. Onze visie op een wereld waarin de rechten van migranten en de ontmoetingscultuur centraal staan, kan omschreven worden met vier werkwoorden, gebaseerd op de principes van de sociale leer van de kerk:

• verwelkomen: vandaag betekent dit bovenal onze gastvrijheid tonen – migranten en vluchtelingen meer mogelijkheden bieden om veilig hun bestemming te bereiken
  • beschermen: garandeer de rechten en de waardigheid van migranten, ongeacht hun legale status
  • stimuleren: zorg ervoor dat alle migranten en vluchtelingen – evenals de gemeenschappen die ze onthalen – in staat zijn hun hun volle potentieel als mens te vervullen
  • integreren: erken de culturele verrijking die voortkomt uit de ontmoeting met de gast

Het is rond deze 4 assen dat we onze politieke aanbevelingen delen met Belgische, Europese en internationale besluitvormers. Alle vier nodigen zij ons uit tot actie om samen de weg van de waardigheid te kiezen.

In deze lijn volgt ons team beleidsbeïnvloeding actief het proces van de Verenigde Naties om tot twee Mondiale Pacten te komen, de ene over vluchtelingen en de andere over migraties. Het zijn een soort spelregels van een mondiale migratiepolitiek.

Op de hoogte blijven van onze standpunten? Schrijf je snel in voor onze nieuwbrief “Standpunten”.

Verwant nieuws

Gelijkaardige projecten