5 dingen die je moet weten over Caritas in 2019

Isabel Corthier/ Karen Nachtergaele / Caritas

19/12/2019

2019 was het jaar waarin Belgische hitterecords sneuvelden, waarin we naar de stembus trokken en de amazone in brand stond. Het was ook het jaar waarin talloze mensen solidariteit bleven tonen met mensen op de vlucht, slachtoffers van natuurrampen… met de meest kwetsbaren. Ook voor Caritas was het opnieuw een bewogen jaar. Met deze vijf weetjes ben je weer mee!

Migratie draagt bij tot ontwikkeling, dat toonden we aan met een rapport

Caritas International België 5 dingen die je moet weten over Caritas in 2019
© Karen Nachtergaele – “Ik wil gewoon zelfstandig zijn. Daarom volg ik Franse les en zoek ik een stage”, Thierno

In het debat over migratie kunnen de gemoederen soms hoog oplaaien. Nochtans leveren migranten een vitale bijdrage aan onze samenleving. Dat stelden we vast in ons rapport “Common Home”, dat werd opgesteld in samenwerking met twee universitaire onderzoekers. De voornaamste conclusies en aanbevelingen lees je hier.

Mozambique, Syrië, Congo…: Caritas stond klaar bij crisissen wereldwijd

Caritas International België 5 dingen die je moet weten over Caritas in 2019
© Joost Bastmeijer/ Caritas Internationalis – Isabel Daniel, 28 jaar, overleefde cycloon Idai

Mozambique werd zwaar getroffen door cycloon Idai, in het noorden van Syrië laaide het conflict weer in alle hevigheid op, in Griekenland zitten mensen vast op overvolle eilanden, Congo wordt getroffen door ebola en overstromingen … Overal ter wereld zien we hoe de meest kwetsbaren de dupe worden van forse crisissen. Caritas staat hen bij met noodhulp én blijft daarna ook voor de heropbouw.

>> IK DOE EEN GIFT VOOR HET NOODFONDS VAN CARITAS, OM SNEL TE KUNNEN INGRIJPEN BIJ NOODSITUATIES.

Negen nieuwe pedagogische fiches werden gelanceerd

Caritas International België 5 dingen die je moet weten over Caritas in 2019
Steffi Vermeire, verantwoordelijke wereldburgerschapseducatie, en de banner die gebruikt wordt tijdens de workshop “Between 2 Worlds” (2019)

Hoe onderscheid je feit van fictie in het nieuws over migratie en vluchtelingen? Het pedagogisch lesmateriaal Between 2 Worlds biedt een manier om de thema’s bespreekbaar te maken in je klas. In totaal zijn er 9 fiches die je vrij kunt gebruiken om de thematiek te bespreken met je leerlingen. En wees gerust: ook na 2019 kun je ze nog steeds helemaal gratis downloaden!

We blijven strijden tegen honger

Caritas International België 5 dingen die je moet weten over Caritas in 2019
© Isabel Corthier – In de dorre grond van Niger heeft agro-ecologie haar nut al bewezen.

2019 was het vierde opeenvolgende jaar waarin de honger toenam. En dat terwijl de huidige voedselproductie groot genoeg is om iedereen ter wereld van eten te voorzien. Om het recht op voedsel voor iedereen te realiseren, hebben we een ambitieus voedsel- en landbouwbeleid nodig dat familiale landbouwers ten goede komt en de transformatie van onze voedselsystemen op een eerlijke en duurzame manier ondersteunt. In de Sahel zetten wij alvast in op agro-ecologie om o.a. een antwoord te bieden op de uitdagingen van voedselonzekerheid en klimaatverandering.

Ook in België konden mensen op de vlucht dagelijks bij ons terecht

Caritas International België 5 dingen die je moet weten over Caritas in 2019
© Isabel Corthier – Ons team sociaal assistenten organiseert dagelijks een permanentie in Brussel

In het begin van 2019 voerden we nog werken uit in ons opvangcentrum in Scherpenheuvel, zodat ook mensen met een beperking of andere kwetsbaarheid er kunnen verblijven. Verder blijven we ondersteuning bieden aan verzoekers om internationale bescherming, erkende vluchtelingen en andere migranten.

En ook in 2020 zetten we ons 100% in voor een betere wereld!