Hervestiging is een procedure waarbij vluchtelingen worden overgebracht naar een derde land.

Hervestiging

In het kort

Hervestiging is een procedure waarbij vluchtelingen worden geselecteerd en overgebracht van een land waar ze bescherming hebben gezocht naar een derde land dat voorafgaand haar akkoord gaf voor het verlenen van een duurzaam verblijfsrecht. Deze maatregel biedt een oplossing voor mensen die niet kunnen terugkeren naar hun land van herkomst maar ook niet de nodige bescherming kunnen genieten of de nodige integratieperspectieven hebben in het eerste land van opvang.

De cel Integratie van Caritas International, in nauwe samenwerking met de deelnemende OCMW’s, begeleidt deze mensen doorheen de administratieve stappen en ondersteunen ze bij het opbouwen van een netwerk (organisaties, leerkrachten, buren,…) in België.

Nieuws "Hervestiging"

• 2.212

mensen verloren tussen januari en mei 2017 het leven in een poging om Europa te bereiken vanuit Libië

• 390

mensen werden in 2016 door Caritas begeleid in het kader van het hervestigingsprogramma

• 14.559

ASIELAANVRAGEN IN BELGIË TUSSEN JANUARI EN SEPTEMBER 2017.

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren?

Vrijwilliger worden
Caritas International

Doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Doe een gift