Deel jouw feestvreugde

Caritas International België Deel jouw feestvreugde

Isabel Corthier - Khadija, Mohammad en hun vier kinderen leefden zeven jaar in Libanon. In een vluchtelingenkamp, in erbarmelijke leefomstandigheden. Afgelopen jaar werd de familie hervestigd in België.

20/12/2021

“Veiligheid, dat is het enige wat we willen”, vertelt Khadija. Na twee jaar oorlog in Syrië namen Khadija en Mohammad de moeilijke beslissing om samen met hun kinderen veiliger oorden op te zoeken. Zeven jaar leefden ze als vluchteling in buurland Libanon. De leefomstandigheden zijn daar vandaag erbarmelijk.

Vorig jaar werd het kwetsbare gezin door de Vluchtelingenorganisatie van VN geselecteerd voor een hervestiging in België. Van de persoonlijke ontvangst die ze kregen, hadden ze niet durven dromen. “Voor we naar België vertrokken, maakten we ons wat ongerust. We kenden het land noch de taal en wisten niet hoe het leven hier zou zijn. Toen we op de luchthaven ontvangen werden door mensen met een warme glimlach, voelde het alsof een nieuwe periode aanbrak”, zegt Mohammad. “Alles was geregeld tot en met het avondeten. Er lagen zelfs kleren klaar. Dat heeft me diep geraakt.”

Thuiskomen

Ondertussen kan het gezin rekenen op een hele groep vaste vrijwilligers, en op nog meer mensen die nu en dan hun steentje bijdragen zoals pater André Vanneste. “Ik ben meneer taxi”, knipoogt hij. In het begin bracht hij Khadija naar de voedselbank waar ze meewerkte als vrijwilligster. “Zo gaf ik iets terug aan de gemeenschap die ons opving”, zegt ze. Geven vindt ze nog belangrijker dan krijgen.

Caritas ondersteunt nu al onthaalgroepen in Binche, Beloeil, Opwijk, Oostkamp, Erps-Kwerps en Roeselare. De bedoeling is om het initiatief uit te breiden naar andere groepen vrijwilligers die in hun gemeente vluchtelingen opvangen. Ze helpen de ouders met hun integratie en de kinderen met huiswerk. Of ze komen gewoon even langs om te zien of alles oké is. Ze zorgen de eerste dagen voor eten, kleren, een plek om te wonen. Die onthaalgroepen brengen een liefdevolle sociale beweging op gang. Daar zijn niet alleen vrijwilligers voor nodig, maar ook geld.

Khadija: “Als ik vloeiend Frans praat, wil ik zelf lid worden van een onthaalgroep om een ander gezin wegwijs te maken in België. Want voor ons, een gezin dat zijn familie verloor, is het alsof we een nieuwe familie vonden.” We willen graag nog meer kwetsbare gezinnen kunnen opvangen met solidaire onthaalgroepen van vrijwilligers. Met jouw hulp kunnen we dat mee op poten zetten.

>DOE EEN GIFT VOOR VLUCHTELINGENFAMILIES IN BELGIE

De kleuter- en basisschool van Caritas Libanon in Beiroet

Eén op de vier mensen in Libanon is vluchteling. Vooral mensen die op de vlucht moesten gaan voor het oorlogsgeweld in buurland Syrië. Veel kinderen van die vluchtelingen gaan in Libanon niet naar school. Ze blijven thuis of spelen op straat, waardoor ze soms het slachtoffer worden van mensenhandelaars.

Caritas International België Deel jouw feestvreugde ©Caritas Liban – Asma (hier op de foto) en Sara (haar jonger zusje) gaan naar het Caritas-schooltje Beth Aleph in Beiroet. Hun mama (links) werkt er als begeleidster in de schoolbus en als poetsvrouw. Dankzij Caritas Libanon gaan de meisjes naar school, ontvangen ze elke dag een warme schoolmaaltijd en worden ze met de bus naar school gebracht, gratis.

Daarom startte Caritas Libanon in hartje Beiroet een school op voor migrantenkinderen: Beth Aleph. Er zitten nu kinderen uit kwetsbare Libanese gezinnen en uit vluchtelingenfamilies die nergens anders terechtkunnen. Vaak kinderen met een zware rugzak. Ze krijgen er les, maar ook eten, psychologische en medische hulp, warme aandacht.

Caritas betaalt de lonen van de leerkrachten en de andere schoolmedewerkers, het gebouw, het eten voor de kinderen. Die kunnen helemaal gratis naar school: met gezonde warme maaltijden, de nodige psychosociale en andere ondersteuning, alles inbegrepen.

Sponsor je mee het recht op onderwijs voor een vluchtelingenkind in Beiroet? Bedankt voor jouw warme blijk van solidariteit met wie het meest kwetsbaar is.

Deel jouw feestvreugde met vluchtelingen in Libanon én in België

Maak van Kerstmis dit jaar opnieuw een feest van vrede en solidariteit voor talloze vluchtelingen.

Het netwerk van Caritas, dat zijn 162 afdelingen in tweehonderd landen en regio’s over de hele wereld. In Libanon bouwden we een stevig netwerk uit dat snel en efficiënt hulp tot bij de meest kwetsbare mensen krijgt.

En ook in België zorgt Caritas International voor kwetsbare vluchtelingen. Gezinnen, minderjarigen, alleenstaande vrouwen, in huizen – soms samen met vrijwilligers – of in centra.

Daar hebben we ook geld voor nodig. Jij kiest zelf waar je samen met ons voor een zachtere kerst zorgt: in België of in Libanon? Dubbel steunen, kan ook.

Dank je wel voor jouw gebaar. Schrijf jouw gift vandaag nog over via ons online giftplatform of op BE88 0000 0000 4141 met de vermelding “4087 Libanon” of “4090 België”.

En denk erom: vanaf 40 euro per jaar krijg je van jouw gift 45% terug via de belastingen. Het moment om in deze kerstperiode iets extra te doen als dat voor jou mogelijk is. Om jouw geluk te delen met wie het meest kwetsbaar is.

Verwant nieuws