Community Sponsorship: een warm welkom aan hervestigde vluchtelingen

Caritas International België Community Sponsorship: een warm welkom aan hervestigde vluchtelingen

© Caritas International

28/06/2023

Community Sponsorship? Dat is een groep geëngageerde burgers, mensen zoals jij en ik, die een warm welkom geven aan een (familie) hervestigde vluchteling(en). Zin om mee te doen?

“We hebben ze zien openbloeien, de leden van deze familie. Eerst waren ze heel gesloten, zoals de knop van een tulp”, vertelt Bart. “Maar heel langzaam ging die knop open, tot een stralende bloem.” Bart maakt deel uit van een onthaalgroep van vrijwilligers. Met z’n allen begeleiden ze een Syrische familie die is geselecteerd om zich te hervestigen in ons land.

We zagen deze familie openbloeien als een tulp.

Bart, lid van een onthaalgroep

Hervestiging, qué?

Hervestigde vluchtelingen werden door de UNHCR – de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties – geselecteerd omdat ze erg kwetsbaar zijn. De UNHCR brengt hen over vanuit een land waar zij bescherming gezocht hebben naar een ander, veilig land. (Bijvoorbeeld een Syrische familie die gevlucht is naar Jordanië en een kind heeft met een beperking, komt in aanmerking voor hervestiging in België.)
Er zijn een dertigtal landen in de wereld die zich hebben geëngageerd om vluchtelingen te hervestigen. Sinds 2013 is ook België daarbij.

Een comfortabele en rustige plek

Als hervestigde vluchtelingen toekomen in ons land, komen ze meestal terecht in een collectief opvangcentrum. Na een tijdje moeten ze dat centrum verlaten en een plek vinden om te wonen. Maar voor mensen die de taal niet spreken, en niet thuis zijn in onze samenleving, is dat niet evident.
Daarom is er Community Sponsorship. Een onthaalgroep zorgt ervoor dat de familie (of een persoon alleen, dat kan ook) een comfortabele en rustige plek heeft van waaruit ze de eerste stappen naar dat nieuwe leven kan zetten.

Onze onthaalgroep is er voor een luisterend oor, een knuffel en een schouderklop.

Bart, lid van een onthaalgroep

Van huis tot bus en belastingbrief

De eerste horde die de vrijwilligers moeten nemen, is een woning vinden. Ze richten die helemaal in als een echte thuis voor de vluchteling(enfamilie). Verder ondersteunen ze de vluchteling/het gezin bij de stappen die hij/het in het dagelijks leven moet zetten: de kinderen inschrijven in een plaatselijke school, de volwassenen inschrijven voor taalcursussen, hen begeleiden als ze de bus nemen, de streek leren kennen, een huisarts zoeken, een internetaansluiting regelen, een belastingbrief uitleggen… Dankzij die voortdurende en persoonlijke begeleiding verloopt de integratie van de vluchteling of familie sneller en beter.

Grootouderfeest

“Maar onze hulp gaat verder dan praktisch geregel”, vindt Bart. “Onze onthaalgroep is er altijd voor een luisterend oor, een knuffel en een schouderklop.” Want dàt is de meerwaarde van Community Sponsorship, vindt Bart. “Je kan van officiële instanties zoals het gemeentebestuur of het OCMW niet verwachten dat ze een warme band aanknopen met een vluchteling of vluchtelingenfamilie. Maar binnen Community Sponsorship kan dan wel. Wij voelen een diepe, warme vriendschap voor dit gezin. En we vervangen een beetje de eigen familie, die dit gezin moet missen. Zo gaan mijn echtgenote en ik naar het grootouderfeest in de kleuterschool”, lacht hij.

Bruggen in de buurt

Toch is deel uitmaken van een onthaalgroep een fiks engagement. Het vraagt tijd, geduld en energie. “Maar de rijkdom die je terugkrijgt, is niet te beschrijven”, zegt Bart.
“Ook de impact op onze buurt is enorm positief. Buren die niet meteen stonden te springen bij de komst van een vluchtelingenfamilie, gaan nu bij hen op de koffie. Naar een babysit moet het gezin nooit lang zoeken, er is altijd wel iemand bereid om op de kinderen te passen. We hebben samen met dit gezin echt bruggen geslagen in de buurt.” Met zo veel vluchtelingen die wachten op een betere toekomst, is Community Sponsorship dan niet een druppel op een hete plaat? “Jazeker”, vindt ook Bart. “Maar voor dit gezin maakt die druppel wel het verschil.”

Ik wil graag informatie over Community Sponsorship

Jouw contactgegevens

Jouw engagement

Ik ben geïnteresseerd in Community Sponsorship.
Ik ken mensen met wie ik eventueel een onthaalgroep zou kunnen vormen
Ik heb zicht op een woning die kan worden gehuurd door een vluchtelingenfamilie.

Opmerkingen of vragen?

Privacy *