Aardbeving Haïti: lokale Caritasteams snellen te hulp

Caritas International België Aardbeving Haïti: lokale Caritasteams snellen te hulp

Caritas Haiti - Talrijke familie zijn dakloos geworden en zijn volledig afhankelijk van noodhulp.

18/08/2021

Na de zware aardbeving in het zuidwesten van Haïti, op zaterdag 14 augustus, heeft Caritas Haïti, met de steun van het Caritas-netwerk, zich onmiddellijk georganiseerd om de slachtoffers hulp te bieden. Tenminste 2000 mensen zijn ondertussen om het leven gekomen. De zoektocht naar overlevenden gaat onverminderd verder want nog heel wat mensen zijn vermist. Het aantal gewonden loopt inmiddels op tot bijna 10.000. De ziekenhuizen kunnen de toestroom niet aan. Talrijke familie zijn dakloos geworden en zijn volledig afhankelijk van noodhulp.

Het hele netwerk van Caritas Haïti, vooral dan de noodhulpteams, is actief in de drie getroffen departementen (Grande-Anse, Sud en Nippes). Samen met vrijwilligers wordt de eerst hulp geboden”, aldus E.H. Jean-Hervé François, directeur van Caritas Haïti die ter plaatse is. Het gaat hier om de dezelfde regio waar de orkaan Matthew in 2016 ook al zware schade heeft toegebracht.

>>IK HELP DE OVERLEVENDEN

Moeilijke omstandigheden

In een land waar grote politieke chaos heerst sinds President Jovenel Moïse op 7 juli werd vermoord, wordt de hulpverlening verder bemoeilijkt door de slechte staat van het wegennetwerk en gewapende bendes. De aardbeving kon werkelijk niet op een slechter moment komen voor de 11 miljoen inwoners. Bovendien wordt vanavond de tropische storm Grace verwacht met zware regenval en hevige wind die voor nog meer problemen kan zorgen. Dit alles in een context van wijdverspreide cholera en covid.

Dringend nood aan voedsel, water, onderdak

Het is nog te vroeg om de balans op te maken maar de noden van de mensen zijn enorm. Een 30.000-tal huizen werd vernield of beschadigd, naast kerken, scholen en gezondheidscentra. Er is grote vraag naar voedsel, water, tenten, hygiënekits en medische hulp. Na de rampzalige aardbeving van 11 jaar geleden en heel wat cyclonen en aardbevingen die daarop gevolgd zijn, is de verarmde bevolking eens te meer het slachtoffer van een zware ramp.

Caritas International maakte onmiddellijk 50.000 euro vrij voor de dringende hulpverlening. Doe een gift. Vandaag nog. Help de overlevenden en doe een gift via ons online betalingsplatform of op rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “4053 Haïti”.