Haïti in grote nood. De hulp komt op gang. Interviews

Caritas International België Haïti in grote nood. De hulp komt op gang. Interviews

Van links naar rechts: Sylvie Bontemps, coördinatrice van Caritas in Haïti, Martine Haentjens, projectverantwoordelijke Haïti op de hoofdzetel van Caritas International België en Edrice Muscadin, projectcoördinator van Caritas in Haïti.

18/08/2021

Zaterdag 14 augustus, een aardbeving met een magnitude van 7,2 in het westen van het eiland treft Haïti recht in het hart. Een hevigere beving dan die in 2010 die toen meer dan 200.000 slachtoffers maakte. De getroffen zone is de regio waar de orkaan Matthew in 2016 al grote schade had veroorzaakt. Minstens 2.000 doden zijn er al te betreuren, ongeveer 10.000 mensen raakten gewond en velen zijn nog vermist onder het puin. 60.000 woningen zijn verwoest. Onze collega’s schatten momenteel de situatie in en bekijken hoe Caritas ter plaatse een antwoord kan bieden op de immense nood.

Steden en het platteland werden zwaar geraakt

“De steden werden bijzonder zwaar geraakt”, zegt Martine Haentjens, projectverantwoordelijke Haïti op de hoofdzetel van Caritas International België. “Gebouwen van meerdere verdiepingen zijn als kaartenhuisjes in elkaar gestort, zelfs op elkaar.” “En het platteland bleef niet gespaard”, voegt Sylvie Bontemps, projectcoördinatrice van Caritas in Haïti, hieraan toe. “Het is moeilijker om de afgelegen plattelandszones te bereiken door de barslechte staat van de wegen. Daarenboven, is er dikwijls ook geen telefoonnetwerk.” “Zieke mensen hebben plaats moeten ruimen in de ziekenhuizen voor gewonden. En deze ziekenhuizen kunnen de situatie niet meer aan. Ze kunnen de toevloed van patiënten niet aan, dus moeten sommige daklozen hun toevlucht zoeken tot een voorlopige beschutting, hoewel dit serieuze risico’s met zich mee kan brengen.” De installaties van boeren en boerinnen die leven van het verwerken van suikerriet werden beschadigd. “De mensen probeerden hun machines in veiligheid te brengen, maar ze vinden slechts wat dakpanelen of stukken hout”, getuigt Edrice Muscadin, projectcoördinator van Caritas in Haïti.

Opnieuw een zware klap voor een land in fragiele toestand

De Haïtianen hebben hun levens al meerdere keren door elkaar geschud gezien door talloze rampen. Het land verkeert in een politieke, sociale en economische crisis en de gezondheidszorg en milieubescherming zijn een ramp op zich. “Er waren al zware voedseltekorten en te weinig gezondheidsvoorzieningen. Door de aardbeving zijn woningen, ziekenhuizen, gezondheidscentra en wegen vernield”, betreurt Martine Haentjens. Tal van gewapende bendes zijn overal aanwezig. “Ze versperren wegen, meer bepaald tussen de hoofdstad, Port-au-Prince, en de zones die het zwaarst werden getroffen. Om hulp te brengen, moet je het gebied door de lucht of over zee doorkruisen”, vertelt ze ons. “De bendes terroriseren de bevolking”, bevestigt Sylvie Bontemps. “Er zijn dikwijls schietincidenten, ontvoeringen, diefstallen… Ze plunderen auto’s, beroven voorbijgangers en ontvoeren vrouwen om hen te misbruiken.”

>> IK WIL DE SLACHTOFFERS HELPEN

Dag en nacht permanent waakzaam

“Iedereen heeft stress, loopt op de tippen van zijn tenen. Ze vragen zich af wat er nog zal gebeuren”, vertelt Martine Haentjens. Sinds maandag 16 augustus, waait de tropische storm Grace over de zones die het zwaarst werden getroffen. “Talloze mensen hebben hun huizen verloren en werden dakloos. Hoewel de orkaan Grace was afgezwakt voor ze aan land kwam, regent het en is er veel wind. De mensen proberen beschutting te zoeken onder de muren en daken van de beschadigde huizen, maar dat is heel gevaarlijk. Er zijn altijd naschokken bij zo’n aardbeving en de gebouwen dreigen hen te verpletteren”, waarschuwt Edrice Muscadin. “Momenteel is de storm redelijk kalm maar de dreiging blijft en als de regen  blijft vallen en de wind aanhoudt, dreigen er nieuwe aardverschuivingen en overstromingen te komen.” “En er zijn zones die bijzonder overstromingsgevoelig zijn”, voegt Sylvie Bontemps hieraan toe. “We blijven erg op onze hoede voor wat er nog zou kunnen gebeuren.”

Het Caritasnetwerk organiseert zich om snel in te spelen op dringende noden

“De aardbeving heeft vooral het westen van het land getroffen, de bisdommen van Jérémie, Cayes en Nippes, waar de ploegen van Caritas aanwezig zijn”, stipt Martine Haentjens aan. Edrice Mascadin vult aan: “Onmiddellijk na de aardbeving, werd het ‘COUD’ opgestart (Centre d’Opération d’Urgence Départemental). Het is een operationeel crisiscentrum waar wij deel van uitmaken. Samen met andere organisaties te plaatse, zijn wij naar de bevolking  toe gegaan, om de schade en de noden vast te stellen. Op die basis hebben wij bepaald wat we kunnen doen om eerst de meest kwetsbare personen te helpen.” “Al deze informatie werd gecentraliseerd bij het Nationaal kantoor van Caritas in Haïti, met de vraag om een ‘Snelle Respons’”, gaat Martine Haentjens verder. “Op die basis, kan het wereldwijde Caritasnetwerk zich organiseren om geld in te zamelen en de noden te verhelpen.”

Voedselhulp en hygiënekits

“We hebben voedselhulp nodig omdat markten en winkels gesloten zijn. En de kleine voedselvoorraden die sommigen nog hadden, geraken stilaan uitgeput”, aldus Sylvie Bontemps. “Veel gebieden hebben geen toegang tot water, families moeten dus soms erg ver stappen naar een waterpunt. Erg gevaarlijk, gezien de situatie,” gaat ze verder. “De meeste mensen hebben ook niets om zich mee te wassen. We hebben ook persoonlijke hygiëneproducten voor vrouwen en babyproducten nodig.” “Dit zijn de zaken waarop we ons nu zullen focussen”, legt Martine Haentjens uit. “In de eerste fase zullen we voedsel, hygiënekits, drinkwater en kits met slaapzakken en tenten uitdelen aan 2.000 zeer kwetsbare gezinnen. Er zullen ook sanitaire producten en geneesmiddelen aan 15 lokale gezondheidscentra worden uitgedeeld om hen in staat te stellen de gewonden te verzorgen.”

>>LEES OOK : Aardbeving Haïti: lokale Caritasteams snellen te hulp

Ik help de Haïtiaanse bevolking

Caritas en Martine Haentjens doen beroep op uw solidariteit en vrijgevigheid: “Na de aardbeving van 2010 en de orkaan Matthew in 2016, bleef Haïti niet gespaard van natuurrampen. We kunnen de Haïtianen niet alleen het hoofd laten bieden aan de gevolgen van een ramp van die omvang.” Caritas International maakte ondertussen al 50.000 euro vrij voor de eerste noodhulp. Ook u kunt de overlevenden helpen door een gift vandaag op ons online giftplatform of op rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “4053 Haïti”.

Verwant nieuws