Oost-Congo: wat als alles je ontnomen is?

Caritas International België Oost-Congo: wat als alles je ontnomen is?

Caritas Bukavu - Honderdduizenden Congolezen moesten het voorbije jaar hun dorp ontvluchten.

09/12/2019

Al meer dan 20 jaar is Zuid-Kivu, Oost-Congo, het toneel van geweld, terreur en plundering door gewapende troepen. Daarnaast wordt de regio geconfronteerd met noodweer: overvloedige regenval waarbij de aarde gaat schuiven, beken overstromen, bruggen vernield worden. Als gevolg van dit alles zijn in Zuid-Kivu 800.000[1] mensen op de vlucht in eigen land. Ze hebben alles verloren.

Concilie Vumiliya wist niet goed wat ze mocht verwachten van de verdeling van hulpgoederen in haar dorp Nindja, Kabare, Oost-Congo. Ze kreeg kledij, een deken, plastic zeil, potten en pannen…: allemaal noodzakelijke spullen voor het huishouden die ze tot nu toe moest missen. Wanneer medewerkers van Caritas Bukavu haar een maand later terug opzoeken, straalt ze: “Bekijk me eens goed, ik zie er echt al veel beter uit, jonger…” lacht Concilie. “Ik kan me weer wassen met zeep, ik eet met mijn man en mijn kinderen, ik heb een deken op mijn bed en ik kleed me behoorlijk. Mijn hart loopt over van dankbaarheid.”

Crisissituaties in Congo

Ondanks de inspanningen van humanitaire organisaties, is de hulp aan de getroffen families vaak ontoereikend. Dat komt enerzijds omdat men onvoldoende voorbereid is en er soms onvoldoende voorraden zijn, anderzijds omdat de crisissituatie vaak te laat wordt gesignaleerd en er zo kostbare tijd verloren gaat.

Caritas International België Oost-Congo: wat als alles je ontnomen is? © Caritas Bukavu – Hulpgoederen bij mensen in nood brengen, vraagt soms veel tijd en inspanningen. Vandaar het belang van een goede voorbereiding.

Om aan dat laatste te verhelpen heeft Caritas een humanitair alarmnetwerk opgezet. Jean-Yves Terlinden, programmaverantwoordelijke, legt uit: “Groepsverplaatsingen, geweld, verdwijning van personen, bedreigende weersomstandigheden: onze lokale Caritaspartner verzamelt al deze gegevens. Dankzij haar sterke verankering, ook in afgelegen gemeenschappen, en de vorming van lokale parochieverantwoordelijken zijn we hiervoor goed geplaatst. Samen met andere humanitaire organisaties maken we een evaluatie en indien nodige gaan we tot actie over. We hebben op dat vlak al heel wat ervaring opgedaan in Kasaï en de Evenaarsprovincies in samenwerking met Unicef.”

> LEES OOK: Balans van het waarschuwingssysteem van Caritas in Congo

Snel reageren voor Congolese families

Onze eerste hulp bestaat uit voedsel en basisgoederen. Hiervoor leggen we de nodige voorraden aan. We geven ook cash geld zodat de mensen het hoogstnodige zelf kunnen betalen. Dat kan eten zijn, maar bijvoorbeeld ook medische zorg of schoolgeld voor de kinderen.

>> Schenk een Congolees gezin benodigdheden voor het dagelijkse leven.

Zuid-Kivu: toekomstplannen in gevaar

Al is het momenteel iets rustiger in Oost-Congo, de vrede is nog ver weg. Eind december loopt dit programma ten einde en dat is doodjammer. We kunnen en willen dit niet laten gebeuren. Ook op het moment dat u dit leest zijn er moeders en vaders in Zuid-Kivu die geen eten hebben, geen huisraad, geen dekens om hun kinderen toe te dekken, geen geld voor een dokter of voor de school.

Daarom doen we een beroep op jouw vrijgevigheid. Dankzij jouw steun kunnen we blijven helpen. Samen maken we het verschil voor mensen die alles kwijt zijn. Jouw kerstgeschenk is welkom op ons online platform of op BE88 0000 0000 4141. Hartelijk dank!

Verwant nieuws