Béatrice boert met succes op haar heuvel in Burundi

Caritas International België Béatrice boert met succes op haar heuvel in Burundi

© Caritas International

24/04/2024

Je moet het maar kunnen. Als moeder zonder middelen, met vijf kinderen, weer van nul  beginnen. En tien jaar later met succes aan landbouw en veeteelt doen. Béatrice Masabo speelde het klaar, dankzij haar deelname aan een vorig meerjarenprogramma van Caritas. Wij zochten Béatrice op haar heuvel in het oosten van Burundi op om te kijken hoe ze haar leven aanzienlijk beter maakte.

Het verhaal van Béatrice Masabo mag je gerust een succesverhaal noemen. Maar tien jaar geleden zag haar leven er wel héél anders uit. De moeder van vijf kinderen was toen net weduwe geworden en moest terugkeren naar haar ouderlijk huis. (Maar) daar botste ze op heel wat hindernissen. In die tijd had Béatrice het financieel erg krap. Haar broers wilden niet dat ze aan landbouw deed op de grond van de familie. In plaats daarvan kreeg de jonge weduwe een verwilderde en onbewoonbare lap grond.

Op een dag kwam een technicus van een vorig meerjarenproject van Caritas langs op de Kavumwe-heuvel. Béatrice klampte hem aan. Ze schreef zich in voor het programma en leerde, met hulp van de technicus van PADDAM, hoe ze haar akker kon aanpassen aan de klimaatopwarming.

Burundi Coherence Getuigenis Beatrice landbouw

De bomen rond het perceel van Beatrice voorkomen aardverschuivingen.

Béatrice groef hoogtelijnen uit en plantte bomen en plantjes. Tien jaar later blijken de boompjes uitgegroeid tot heuse hoge bomen. De bomen zorgen ervoor dat er bij overvloedige regenval minder risico is op een aardverschuiving. De bladeren van de plantjes dienen als voer voor de dieren. Er werd ook een compostput uitgegraven. Béatrice gebruikt de compost om haar gewassen te bemesten en optimaal te laten groeien.

Verzet tegen verandering

De meesten in de lokale gemeenschap verzetten zich tegen het gebruik van de nieuwe technieken. Béatrices broers willen dat ze stopt met het ‘verpesten van het perceel’. Maar er zijn ook anderen, die Béatrice op haar akker opzoeken om stekjes van haar bananenplant te vragen. Ze heeft namelijk een indrukwekkend stuk grond met bananenplanten.
De grond van Béatrice is veel beter bestand tegen de grillen van het veranderende klimaat.

Terwijl de mensen in haar omgeving last hebben van slechtere oogsten, valt het bij Béatrice erg mee. Langzaam maar zeker beseffen steeds meer mensen dat de nieuwe technieken effectief vruchten afwerpen. Eén van Béatrices broers schrijft zich uiteindelijk ook in voor het programma.

Burundi Coherence Getuigenis Beatrice landbouw

Tien jaar geleden was ik arm, vandaag zie ik mezelf als een rijke vrouw.

Béatrice

“Tien jaar geleden was ik arm, vandaag zie ik mezelf als een rijke vrouw”, vertelt Béatrice. Ze heeft nu zelfs mensen in dienst die haar helpen bij het bewerken van haar grond. Het overschot van haar oogst verkoopt ze. Met de opbrengst kon ze twee koeien en een aantal geiten kopen. En ze kan haar gezin veel beter onderhouden: “Ik heb een huis gebouwd voor één van mijn zonen, hij trouwt binnenkort”, zegt de moeder trots.

Burundi Coherence Getuigenis Beatrice landbouw

Béatrice poseert voor het huis dat ze voor één van haar zonen heeft gebouwd.

Durven en volharden

Béatrice is een vrouw die barrières durfde te doorbreken. Vandaag is ze trots dat ze heeft doorgezet toen weinig mensen geloofden in wat ze aan het doen was. De ondersteuning van een meerjarenprogramma als COHERENCE kan heel wat positieve verandering met zich meebrengen, zoals het verhaal van Béatrice illustreert. Zeker wanneer er wordt ingezet op initiatieven om de klimaatopwarming tegen te gaan. Niet alleen de Burundezen, maar iedereen heeft een rol te spelen bij het aanpassen aan en het beperken van de gevolgen van de klimaatopwarming.

Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking – DGD