Getuigenissen uit Beiroet: “Er is veel wanhoop. Mensen zijn uitgeput”

Caritas Libanon – Caritas Libanon ging meteen na de explosie van start met het ondersteunen van slachtoffers: gewonden verzorgen en voedsel, medicatie en kleding uitdelen.

14/08/2020

Je kan er niet omheen: de schade die de explosie in Beiroet heeft veroorzaakt is enorm. Hulp is daarom noodzakelijk. Dat benadrukken ook Nadiya, Maher en Theresia: overlevenden van de ramp en hulpverleners van het eerste uur. Ze delen hun indrukken met jou, rechtstreeks vanuit Beiroet.

Maher: “ik ben alles kwijt.”

© Caritas International – Maher Metri is 27 jaar en eigenaar van een kapperszaak in het centrum van Beiroet. De explosie verwoestte zowel zijn zaak als zijn huis.

“Het geluid van de explosie riep onmiddellijk herinneringen op aan de oorlog met Israël in juli 2006. Godzijdank verliet ik meteen na de explosie het restaurant waar ik op dat moment zat. Anders zou ik ongetwijfeld zijn gedood door al het rondvliegende puin.”

“Ondanks het feit dat het land financieel en economisch moeilijke tijden doormaakt, ging het goed met mijn bedrijf. Maar wat nu? Ik ben alles kwijt. Door de inflatie en devaluatie van de Libanese munt, is ons geld nog amper iets waard en kunnen we niets opnieuw beginnen. En, mijn klanten hebben ook geen geld om iets te doen. We zijn er kapot van. Wij willen weer een veilige plek om te wonen, dat is ons basisrecht.”

>> LEES OOK: De verwoestende explosie in Beiroet

Nadiya: de solidariteit zorgt voor verlichting

Caritas International België Getuigenissen uit Beiroet: “Er is veel wanhoop. Mensen zijn uitgeput”© Caritas Zwitserland – De 26-jarige Nadiya Ibrahim is hulpverleenster voor Caritas Zwitserland in Beiroet.

“De beelden zijn al aangrijpend, maar als je er middenin staat, is het nog veel erger. Er is al veel puin geruimd, maar de omvang van de verwoesting is schokkend. Er is veel wanhoop. Mensen zijn uitgeput. Libanon maakt al een grote economische crisis door, die wordt verergerd door de coronapandemie. De politieke situatie bereikte een absoluut dieptepunt. En nu dit.”

>> LEES OOK: Coronavirus: een crisis te veel in het Midden-Oosten?

“Wat ons hoop geeft, is dat veel mensen uit het hele land naar Beiroet komen om te helpen. Een vrijwilliger vertelde me dat haar moeder erg ziek is en dat ze het moeilijk vond om haar achter te laten, maar dat ze toch naar Beiroet wilde reizen om de slachtoffers van de explosie te helpen. De solidariteit hier is geweldig. Dat zorgt voor verlichting in deze verder zeer trieste situatie.”

Theresia: vrijwilligster aan de frontline

Caritas International België Getuigenissen uit Beiroet: “Er is veel wanhoop. Mensen zijn uitgeput”© Cordaid – Theresia Sarkis is al bijna zes jaar vrijwilligster bij Caritas Libanon. Vandaag staat ze de slachtoffers van de explosie bij.

“Dagelijks komen er minstens 500 mensen naar de hulppost van Caritas. Op dit moment is er vooral behoefte aan voedsel, water, medicijnen en bouwmaterialen. Maar mensen hebben ook nood aan psychische ondersteuning om hun trauma’s te kunnen verwerken.”

“Sommigen willen graag hulp bij de wederopbouw van hun woning. Deze diensten zullen we aanbieden in de tweede fase van onze hulpactie, als de ergste nood voorbij is. Nu zorgen we ervoor dat de slachtoffers die geen huis meer hebben tijdelijk opgevangen worden.”

Wil jij Libanon steunen? Doe vandaag nog een gift. Help de overlevenden van de ontploffing via ons online platform of op rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “3911 Libanon”.