Campagne hongersnood Afrika: uw steun in cijfers

Caritas International België Campagne hongersnood Afrika: uw steun in cijfers

Tommy Trenchard/Caritas

10/04/2018

Dankzij de steun van onze sympathisanten en de campagne hongersnood 12-12 helpt Caritas International sinds maart vorig jaar 12.300 huishoudens en 229.300 personen in hun strijd tegen de honger. Daarnaast steunen we nog verschillende interventies van het caritasnetwerk. Uw steun in kaart gebracht.

20 miljoen mensen bedreigd met hongersnood

“Meer dan 20 miljoen mensen staan oog in oog met hongersnood en de hongerdood!”,  waarschuwde Stephen O’Brien, VN-topman, voor de Veiligheidsraad in New York op 10 maart 20171. Hij schuwt de grote woorden niet als hij schetst wat Nigeria, Jemen, Zuid-Soedan en Somalië te wachten staan als de internationale gemeenschap passief blijft. Schokkend wereldnieuws voor velen maar geen verrassing voor Caritas, die al langer strijd voert tegen de honger in de getroffen landen. Ook Niger, Kenia, Oeganda en Ethiopië zijn getroffen.

Naast voedselbedeling vooral inkomstenverwerving

De gewapende conflicten, klimatologische veranderingen en extreme armoede liggen aan de basis van deze humanitaire catastrofe. Dankzij de steun van onze sympathisanten en de campagne hongersnood 12-122(Caritas International krijgt 10,71% van de opbrengst) kunnen we het verschil maken. We delen alleen voedsel uit als het niet anders kan.  Daarnaast proberen we zoveel mogelijk de autonomie van de mensen te bevorderen. We geven zaaigoed, werktuigen en vorming opdat ze in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Maar er is nog een lange weg te gaan.

De moeilijke weg naar duurzame ontwikkeling

De context waarin we werken is moeilijk en complex. De voedselonzekerheid blijft aanhouden in een regio die heel vaak gekenmerkt wordt door aanhoudende of zelfs escalerende conflicten en politieke crisissen. Burgeroorlog in Zuid-Soedan, gevechten in Somalië en afpersingen van Boko Haram blijven belangrijke obstakels op de weg naar duurzame ontwikkeling.

“Ondanks deze uitdagingen en de soms gevaarlijke omstandigheden voor de teams van Caritas, kunnen we met onze interventies werkelijk een verschil maken voor de meest kwetsbare groepen, of het nu gaat om de opsporing en behandeling van ondervoeding, de toegang tot water en voedsel of het verwerven van bestaansmiddelen”,  aldus Sébastien Dechamps, coördinator noodhulp.