Videogetuigenis: Twee vrouwen, twee verhalen

Caritas International België Videogetuigenis: Twee vrouwen, twee verhalen

Caritas – Voor jullie getuigen Clémence en Djeinaba.

24/03/2021

Clémence* en Djeinaba: de ene is geboren in DR Congo, de andere in Guinee. Hun gemeenschappelijke punten? Om aan geweld te ontkomen vonden ze beiden, na een lange reis, hun toevlucht in België. Daar hebben ze kunnen rekenen op de begeleiding van Caritas International tijdens en na hun asielprocedure. Voor jullie delen ze vandaag hun verhaal.

Clémence*: tijd om wonden te likken

Acht jaar geleden moest Clémence* haar geboortedorp in Guinee ontvluchten. Zij had tot dan toe een goed leven gehad met haar man en kinderen en moest van de ene dag op de andere alles achterlaten, zonder om te kijken. Nadat ze in België asiel heeft aangevraagd, wordt ze eerst ondergebracht in een collectieve opvangstructuur. Maar alleen, radeloos en lijdend onder ernstige psychologische gevolgen van trauma’s, wordt ze vervolgens door Caritas opgenomen in de opvangstructuur voor alleenstaande vrouwen in Louvranges. Vandaag is ze erkend als vluchtelinge en leeft ze in veiligheid in haar appartement in België, samen met haar dochter die zich bij haar heeft gevoegd.

>>OOK TE LEZEN: “Je bent maar een vrouw.” – in gesprek met bewoners van de Logis de Louvranges

Djeinaba: Wederopbouw in familie

Twee jaar geleden arriveerde Djeinaba in België. Ze was toen pas twintig jaar oud. Uitgebuit en mishandeld in haar moederland, Mauritanië, vluchtte ze na veel aarzeling
Nadat ze meer dan één jaar in een collectieve opvangstructuur heeft doorgebracht, jong, zwanger en in slechte gezondheid, verblijft ze nu in een appartement van Caritas. Ze krijgt er de nodige begeleiding. Zes maand later, met de hulp van Caritas, vindt ze een appartement op de privémarkt, waar ze nu gelukkig is met haar partner en haar kindje van tien maand.

>>OOK TE LEZEN: 5 feiten over vrouwen en migratie

ACHTER MIGRATIE SCHUILEN MENSEN

Deze getuigenissen hebben tot doel de mens weer centraal te stellen in de discussies over migratie. Zo laten we de eigenheid van elke migrant te laten zien, of het nu gaat om zijn geschiedenis of om zijn behoeften. Het is een warme oproep om anders te denken en te praten over migranten in België. Draag bij aan deze mentaliteitsverandering door deze video’s te delen!

Dit artikel kwam tot stand in het kader van het MIND-project, dat financiële ondersteuning krijgt van de Europese Unie (DEAR – Development Education and Awareness Raising Programme). De inhoud van dit artikel valt uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van Caritas International en geeft niet noodzakelijk de mening van de Europese Unie weer.

Caritas International België Videogetuigenis: Twee vrouwen, twee verhalen

Alias