Paasboodschap van kardinaal Tagle : Samen op weg met migranten

Caritas International België Paasboodschap van kardinaal Tagle : Samen op weg met migranten

Paul Haring/CNS - kardinaal Luis Antonio Tagle

29/03/2018

In deze paasperiode nodigt kardinaal Tagle, voorzitter van Caritas Internationalis en aartsbisschop van Manilla, de christenen opnieuw uit tot solidariteit met migranten en vluchtelingen.

Een oproep: samen op weg

In zijn paasboodschap roept de Filipijnse kardinaal Luis Antonio Tagle, voorzitter van Caritas Internationalis, iedereen op om deel te nemen aan de campagne “Samen op weg“. Hij maakt de vergelijking met de verrijzenis van Jezus: “Door zijn wederopstanding uit de doden, nodigt Christus ons allemaal uit om de stenen weg te rollen die ons hart en onze verbeelding blokkeren en samen op weg te gaan, in het bijzonder met de meest kwetsbare mensen, zoals migranten.”

Deze wereldwijde campagne werd in september 2017 gelanceerd door paus Franciscus en heeft als doel om de ontmoetingscultuur te bevorderen. Hoe? door meer plaatsen en gelegenheden van ontmoeting en dialoog te creëren tussen migranten en lokale gemeenschappen om elkaar te leren kennen, met elkaar te praten en zich te engageren. Kardinaal Tagle voegt toe: “We hopen dat we door deze kleine acties van begrip en omgang een wereldwijde golf van solidariteit zullen creëren.”

Engagement van paus Franciscus voor migranten

Sinds het begin van zijn pontificaat hamert paus Franciscus erop meer en beter te doen voor migranten. Nog voor de lancering van de campagne had hij al een heel geëngageerde en politieke tekst gepubliceerd om de rechten van migranten te verdedigen1. Hij vraagt o.a. veilige en legale migratieroutes, uitgebreide gezinshereniging, een soepelere toekenning van de nationaliteit en een bredere toegang tot werk, ook voor asielzoekers. Hij nodigde het beleid ook uit om meer mogelijkheden voor te stellen voor regularisering van mensen zonder wettig verblijf.

Een oproep tot mondiale en lokale solidariteit

Deze twee jaar durende migratiecampagne zal gevolgen hebben op mondiaal en lokaal niveau. Alle mensen die Caritas wereldwijd steunen zullen uitgenodigd worden om acties op te zetten in hun land en in hun gemeenschap.

Daarnaast zal het bewustmakingswerk zich ook concentreren op de twee nieuwe Global Compacts over vluchtelingen en migratie. Caritas waakt er actief over dat deze twee nieuwe internationale akkoorden zo goed mogelijk het belang onderlijnen van veilige en legale migraties en dat ze de bescherming van mensen op de vlucht verbeteren.

Ook in België: momenten van ontmoeting

Op lokaal niveau zal deze campagne haar hoogtepunt kennen tijdens een wereldwijde week van acties, van 17 tot 24 juni 2018. Een symbolische week, omdat ze draait rond Wereldvluchtelingendag op 20 juni.

Zowat overal in België worden evenementen voorbereid, vooral in Waver, Luik en Brussel. Aarzel niet om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief als u meer wil weten over deze ontmoetingsevenementen.

U kunt zich ook aansluiten bij het team van Caritas International voor de 20 km door Brussel. Het is de eerste solidaire uitdaging van deze campagne, waar sympathisanten, schenkers, collega’s, vrijwilligers en erkende vluchtelingen samen de 20 km door Brussel lopen!