Kosovo is vandaag een van de armste gebieden in Europa.

In het kort

Kosovo is vandaag een van de armste gebieden in Europa met een werkloosheidsgraad die oploopt tot 40% en zelfs tot 50% in bepaalde landbouwgebieden. De jonge staat, die in 2008 haar onafhankelijkheid uitriep, bevindt zich in het midden van verschillende geostrategische belangen en moet omgaan met een sterke politieke instabiliteit die de regionale verzoening vertraagt. De ineenstorting van de industrie van voormalig Joegoslavië en de overgang naar een markteconomie marginaliseert bepaalde categorieën van de bevolking. De meest kwetsbaren, voornamelijk ouderen, families met kinderen en zonder inkomen, en de Roma-gemeenschap, verkeren in een kritieke economische situatie.

Deze situatie voedt een voortdurende uittocht naar de steden, en sinds 1999 vooral naar de EU. De bevolking van Kosovo is een van de jongste van Europa. 65% van de inwoners zijn jonger dan 30 jaar en velen willen migreren, wat de Kosovaren tot een van de grootste asielaanvragers in de EU maakt.
Caritas International is sinds 1999 aanwezig in het land om de plattelandsbevolking in zowel het noorden als het zuiden bij te staan. Verschillende socio-economische programma’s rond voedselzekerheid bieden kleine boeren vorming en micro-krediet, naast een technische en financiële steun om hun leven te verbeteren en hun bronnen van inkomsten te diversifiëren. Deze programma’s remmen zo de plattelandsvlucht en bevorderen het samenleven van verschillende gemeenschappen in Kosovo.

Caritas International

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren?

Vrijwilliger worden
Caritas International

Doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Doe een gift