In het kort

Sinds 1984 werkt Caritas International samen met de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) in het kader van het REAB-programma (Return and Emigration of Asylum seekers ex-Belgium). Het programma helpt migranten bij de voorbereiding van hun terugkeer en voorziet vliegtuigtickets naar het terugkeerland. Onder bepaalde omstandigheden kan de terugkeerder een REAB-premie krijgen die hij/zij op het moment van vertrek cash ontvangt op de luchthaven.

Dagelijkse permanentie

Medewerkers van onze Sociale Dienst (CAW Brabantia – Antenne Caritas International) kunnen gecontacteerd worden om over terugkeer te praten en deze mee voor te bereiden. De sociale dienst heeft elke werkdag permanentie (telkens tussen 8.30 en 11.30 uur en 13.30 tot 15.30 uur). In de voormiddag kan een individuele afspraak met een sociaal assistent op de dag zelf verzekerd worden. Iedereen mag zich zonder afspraak aanmelden om meer te weten te komen over een vrijwillige terugkeer en de mogelijkheden in het land van herkomst. De sociaal assistenten van de Sociale Dienst (CAW Brabantia-Antenne Caritas International) staan in nauw contact met het re-integratieteam dat aandacht heeft voor de mogelijk kwetsbare context waarin de persoon zich bevindt.

Onafhankelijke en verifieerbare informatie

Het feit dat de keuze om terug te keren een vrijwillige keuze is, is fundamenteel. Caritas International zal nooit proberen een persoon te overtuigen om terug te keren naar zijn herkomstland. Wel wordt onafhankelijke en verifieerbare informatie verschaft over de mogelijkheden en perspectieven in het land van herkomst en/of in België.

Het REAB-programma wordt gefinancierd door de Belgische overheid via het federale agentschap Fedasil en wordt uitgevoerd door de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM).

• 4.267

vrijwillige terugkeren geregistreerd in 2016

vrijwillige terugkeerders kregen in 2016 van Caritas steun bij de re-integratie

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren?

Vrijwilliger worden
Caritas International

Doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Doe een gift