Zes maanden oorlog in Oekraïne

Caritas International België Zes maanden oorlog in Oekraïne

In een Caritas-opslagplaats in Novovolynsk, Oekraïne. Duizenden Caritas-medewerkers worden gemobiliseerd om levensnoodzakelijke humanitaire hulp te verlenen. - Philipp Spalek/Caritas Duitsland (07/2022)

24/08/2022

Nu het zes maanden geleden is dat het conflict in Oekraïne begon, doet Caritas een nieuwe oproep voor vrede. Waarbij de aandacht wordt gevestigd op de hoge kostprijs van deze oorlog, in termen van mensenlevens, en de zware gevolgen ervan, zowel lokaal als wereldwijd.

“Dit conflict duurt al zo lang”, zegt Aloysius John, secretaris-generaal van het wereldwijde Caritas-netwerk. “Maar helaas ontbreekt de politieke wil nog steeds om het geweld onvoorwaardelijk te beëindigen. Er moet onmiddellijk vrede komen, zodat de Oekraïners eindelijk de kans krijgen om te beginnen aan de wederopbouw van hun leven en hun land – een proces dat helaas vele jaren in beslag zal nemen”. John wijst ook op de verwoestende gevolgen van het conflict op internationaal niveau. “Deze oorlog draagt bij tot een ongekende wereldwijde economische en humanitaire crisis, met een dramatisch escalerende voedselonzekerheid en torenhoge prijzen voor essentiële goederen. Zoals altijd zijn het de armsten en meest kwetsbaren die de hoogste prijs betalen.”

Caritas International België Zes maanden oorlog in Oekraïne

Aloysius John, secretaris-generaal van het wereldwijde Caritas-netwerk.

Caritas International België Zes maanden oorlog in Oekraïne

Caritasmedewerkers maken zoete pierogi voor de kinderen in het sociaal centrum. - Philipp Spalek/Caritas Duitsland (07/2022)

De noodsituatie in Oekraïne

Sinds het begin van het conflict hebben plaatselijke Caritas-organisaties die in het land actief zijn, de bevolking gesteund door humanitaire hulp te verlenen aan meer dan 3,5 miljoen mensen. Meer dan 2,8 miljoen maaltijden en voedselpakketten en meer dan 900.000 hygiënekits werden uitgedeeld. Zo’n 300.000 mensen werden aan woonruimte geholpen. Ongeveer 100.000 mensen ontvingen medicijnen en medische bijstand.

Tegelijkertijd werd psychosociale ondersteuning en rechtsbijstand verleend. In veel Caritas-centra werden ruimtes voor kinderen ingericht en educatieve programma’s aangeboden.

In de buurlanden: opvang en begeleiding

Caritas-organisaties in buurlanden – zoals Polen, Bulgarije, Roemenië, Moldavië, Slowakije en Hongarije – zijn ook actief geweest bij de opvang van en hulp aan de miljoenen vluchtelingen die de oorlog ontvluchtten.

Caritas reageerde onmiddellijk bij uitbraak van het conflict en de hulp is blijven groeien, in lijn met de toenemende behoeften van de bevolking. “Onze activiteiten zijn niet vertraagd. Integendeel, ze zijn omvangrijker en beter georganiseerd geworden,” zegt Tetiana Stawnychy van Caritas Oekraïne. “In de eerste dagen werden we geholpen door de vrijgevigheid van de plaatselijke bevolking en daarna hebben we het aantal centra geleidelijk uitgebreid van 19 tot 37, waarbij ook 448 parochiecentra betrokken waren. Elk van deze centra heeft personeel of vrijwilligers die zich onvermoeibaar inzetten”.

De plaatselijke Caritas-organisaties hebben hun werkzaamheden tijdens de zes maanden van conflict eveneens aanzienlijk opgevoerd en beschikken nu over 24 plaatselijke kantoren en zijn actief in 23 regio’s van het land, ook in conflictgebieden. Pater Vjatsjeslav Grynevytsj van Caritas in Oekraïne zei: “Tijdens de zes maanden van oorlog hebben we veel aangeslagen gezichten gezien en veel dramatische verhalen gehoord, maar dankzij de solidariteit hebben we ons werk kunnen voortzetten.”

Voorbereiding op de winter

De Caritas-organisaties bereiden zich nu voor op de komende winter, die in grote delen van het land voor veel mensen dodelijk belooft te worden door de ernstige schade aan huizen en infrastructuur en het gebrek aan brandstof.

Velen lieten al hun hart spreken ten gunste van de kwetsbaarsten uit Oekraïne. Heel veel dank! De noden blijven wel groot. Jouw hulp is van vitaal belang voor de Oekraïense bevolking. Help nu door een gift te doen via ons online betalingsplatform of via het rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling « 4147 Oekraïne ». Alleen dankzij jouw steun kunnen wij het verschil blijven maken.