Oorlog in Oekraïne: op adem komen, na alles te hebben verlaten

Vrijwilligers helpen in een soepkeuken van Caritas in Dnipro. - ©Caritas Internationalis.

23/05/2022

Met de oorlog in Oekraïne is vluchten voor velen de enige optie die overblijft. Al bijna 6 miljoen mensen uit Oekraïne zijn naar het buitenland gevlucht als gevolg van de oorlog die losbarstte op 24 februari 2022. Anderen zijn in Oekraïne gebleven: ongeveer één op vijf inwoners trok naar een andere plek in eigen land, in de hoop daar veiliger omstandigheden te vinden. Zij kunnen rekenen op de lokale Caritas-structuren die hen opvangen, ondersteunen en nog veel meer doen.

Victoria is één van de vele ontheemden. Ze is al zeven maanden zwanger. Samen met haar moeder trok ze van Zaporizhzhia (in het zuid-oosten) naar Ivano-Frankivsk (in het westen van het land). Beide vrouwen hebben ervoor gekozen om Zaporizhzhia te verlaten toen er raketten waren ontploft nabij hun huis. Victoria maakte zich grote zorgen, ook natuurlijk omdat ze een baby verwachtte. Nu voelen de vrouwen zich een stuk veiliger. ‘Vika’ kijkt nu uit naar de geboorte van haar zoontje, begin juli. Caritas kon haar al luiers en tutters bezorgen, samen met een babydekentje en een flesverwarmer. Victoria werd doorverwezen naar een gynaecoloog, en ging daar al op consultatie. Haar dierbaarste wens? “Dat mijn zoontje in Oekraïne op de wereld mag komen.”

Vrijwilligers aan het werk bij Caritas in Ivano-Frankivsk. - ©Caritas Internationalis

Familie terugvinden na de vlucht

Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne werd het Pelgrimshuis een toevluchtsoord voor vele ontheemde burgers en families. Je vindt er nu mensen uit diverse hoeken van het land. Velen stuurden familieleden naar het westen van Oekraïne, maar beslisten om zelf te blijven. De situatie blijft wel gevaarlijk; vermits de situatie in het oosten verder escaleert, helpt Caritas ontheemde families om familieleden terug te vinden en te steunen.

Mevrouw Victoria komt uit Snihurivka, in de streek van Mykolaiv, aan de grens met Rusland. Op 11 april 2022 kwam ze aan in het Pelgrimshuis, waar haar schoondochter al verbleef met de kleinzoon. De zoon van mevrouw Victoria zit nog in Mykolaiv. Mevrouw Victoria kon wegvluchten via een ‘groene corridor’. “Ik heb een volwassen zoon, en hij heeft een familie in Mykolaiv“, vertelt ze zelf. “Op 24 februari hoorden ze in de vroege ochtenduren dat de oorlog was begonnen. Ze kwamen toen naar mij in Snihurivka, op 70 kilometer van Mykolaiv. En toen begonnen ze te bombarderen…

“Ik weet opnieuw wat het is om jezelf te zijn”

Artem vluchtte weg uit het verwoeste Chernihiv. Hij is nu vrijwilliger bij Caritas in Ivano-Frankivsk. “Het woord oorlog heeft de levens van miljoenen Oekraïners veranderd“, legt Artem uit. “Wij willen onderdak, we willen in veiligheid zijn, we willen leven. Caritas Ivano-Frankivsk is een speciale plek geworden voor mijn familie en mezelf. Je kan hier niet alleen psychologische en materiële hulp krijgen, maar ook geestelijke bijstand want niemand luistert beter dan God. Dit is een thuis waar je samen met anderen aan een gemeenschappelijk doel kan werken, als één organisme. We helpen honderden, duizenden mensen die het slachtoffer werden van de oorlog en alles zijn kwijtgeraakt. Dankzij Caritas weet ik nu opnieuw wat het is om jezelf te zijn, diep adem te halen, te glimlachen en te begrijpen dat je niet alleen bent. Caritas, dat zijn niet zomaar mensen, het is een familie.

Tientallen centra van Caritas Oekraïne en talloze parochies engageren zich sinds maanden om de impact van de oorlog voor de burgers zoveel mogelijk te verzachten. Op sommige plaatsen moesten de activiteiten worden gestaakt omdat de situatie gewoon veel te gevaarlijk werd. Caritas heeft ook heel wat depots die hulpgoederen inzamelen en daarna verdelen.

Warme maaltijden en zoveel meer

De medewerkers en vrijwilligers van Caritas Oekraïne zorgen voor warme maaltijden en voedselkits, hygiënische artikelen, geneesmiddelen, dekens en onderdak. Er wordt ook psychologische bijstand georganiseerd want de oorlog veroorzaakt heel wat trauma’s bij kinderen en volwassenen. In het specifieke geval van Ivano-Frankivsk worden bijvoorbeeld iedere dag warme maaltijden geserveerd voor meer dan 1.000 ontheemde personen.

Het woord oorlog heeft de levens van miljoenen Oekraïners veranderd. Wij willen onderdak, we willen in veiligheid zijn, we willen leven.

Artem uit het verwoeste Chernihiv

In Polen en andere buurlanden van Oekraïne is Caritas actief betrokken bij de opvang en begeleiding van grote aantallen vluchtelingen. Eén van de landen in kwestie is het straatarme Moldavië, waar de plaatselijke Caritas ook steun krijgt van Caritas International (België). Caritas Moldavië kon bijvoorbeeld al meer dan 44.000 warme maaltijden verstrekken, verspreid over 8 centra, en verleende psychologische bijstand aan bijna 1.500 vluchtelingen. In de Tsjechische Republiek kon Caritas al voedselsteun verstrekken aan zowat 114.000 vluchtelingen en hygiënische kits uitdelen aan bijna 53.000 personen.

Belgische vrijgevigheid en solidariteit

Deze steun is van levensbelang voor de bevolking van Oekraïne, het eerste slachtoffer van de oorlog. Zowel voor diegenen die in Oekraïne bleven als voor diegenen die het land verlieten, blijven de noden enorm. Jouw vrijgevigheid maakt het verschil.

Onlangs konden we ook genieten van de steun van AB InBev, dat het bier Chernigivske verkoopt. Alle winst van de verkoop van dit bier zal worden doorgestort naar organisaties die humanitaire steun organiseren in Oekraïne en de buurlanden, waaronder Caritas International. De bierbrouwer heeft beloofd om minstens 5 miljoen dollar te geven om de humanitaire inspanningen te ondersteunen. We bedanken AB InBev. En we danken jullie. Zonder jullie zou Caritas niet bestaan. Miljoenen Oekraïners rekenen meer dan ooit op onze steun.

Caritas International België Oorlog in Oekraïne: op adem komen, na alles te hebben verlatenCaritas Odesa deelt warme maaltijden uit op het treinstation. – ©Caritas Internationalis