Verkiezingen, humanitaire crisis en ebola in Congo.

Caritas International België Verkiezingen, humanitaire crisis en ebola in Congo.

Caritas - 7,5 miljoen Congolezen hebben niet genoeg te eten

09/01/2019

Meer dan een week geleden gingen miljoenen mensen hun stem uitbrengen in de Democratische Republiek Congo (DR Congo). Er moest een opvolger gekozen worden voor president Joseph Kabila die bijna 18 jaar aan de macht stond. Vandaag is het wachten op de definitieve resultaten. De spanning stijgt en de bestaande humanitaire crisis wordt alleen maar erger.

“Vandaag hebben bijna 13 miljoen Congolezen humanitaire hulp nodig. Caritas blijft met haar lokale partners steun verlenen aan de meest kwetsbare gemeenschappen maar de noden zijn enorm.” Willem Vervaeke, verantwoordelijk voor onze projecten in DR Congo geeft meer uitleg over de heersende humanitaire crisis in dit land.

Politieke context

De verkiezingen moesten in december 2016 al plaats vinden. Ze werden herhaaldelijk uitgesteld en het land verzeilde in een zware politieke crisis waarvoor de Sylvesterakkoorden een jaar later een oplossing moesten bieden. De stembusgang wordt vooruitgeschoven naar 23 december 2018 en heeft uiteindelijk plaats op zondag 30 december 2018.

De lokale katholieke Kerk heeft meer 40.000 observatoren ingezet in de stembureaus. Elk van hen kreeg een technische vorming over het inzamelen van stemresultaten om kwalitatieve verslagen te kunnen maken over het verloop van de stemming.

De bekendmaking van de resultaten liet op zich wachten. Het telecommunicatie netwerk werd immers geblokkeerd en er is een vermoeden van electorale fraude. “Het blokkeren van de communicatie maakt het contact tussen en met de verschillende lokale teams heel moeilijk”, onderstreept Willem. “Het humanitair waarschuwingsnetwerk dat ons toelaat hulp te bieden waar nodig in het land, werd erg verstoord”.

De politieke situatie is aanstootgevend in het licht van de rampzalige humanitaire situatie ten gevolge van geweld, ontheemding, honger en ebola. In bepaalde regio’s werden deze motieven juist aangehaald om de stemming uit te stellen. In een deel van Noord-Kivu bijvoorbeeld, maakt ebola nog altijd slachtoffers. In Mai Ndombe, in het zuidwesten van het land, zijn het hevige gevechten die burgers beletten om te gaan stemmen.

Humanitaire crisis

Conflicten en geweld blijven een hoofdbekommernis in de provincies van Kivu, Kasaï en Tanganyika. Geweld heeft verleden jaar 4,5 miljoen mensen op de vlucht gedreven. 7.5 millioen Congolezen hebben niet genoeg te eten en meer dan 2 miljoen kinderen lopen het risico op ernstige ondervoeding. Ondertussen moet het oosten van het land het hoofd bieden aan een van de ergste ebola-epidemies in het land, met meer dan 600 geregistreerde gevallen en 368 overlijdens sinds augustus 2018. In totaal hebben niet minder dan 13 miljoen mensen humanitaire hulp nodig.

Emmanuelle Henderyckx, die Caritas International vertegenwoordigt in DRC, is getuige van de verwoestende gevolgen van de conflicten op de gemeenschappen. In oktober 2018, was ze in Kakenge, in Kasaï waar ze onder meer Desiree en zijn familie heeft ontmoet. [1]

“Sinds onze vlucht, hebben we geen enkele hulp meer gekregen met uitzondering van wat we vandaag hebben ontvangen”, legt hij uit aan Emmanuelle. Hij vluchtte van Nselenge vers Mbatshi, hij heeft zo goed als alles verloren: twee van zijn kinderen zijn omgekomen, zijn huis werd in brand gestoken, zijn dorp geplunderd.

Dankzij een verdeling van basisbenodigdheden heeft hij zijn waardigheid een beetje terug gevonden: “We hadden niets meer. Ons deken was enkel een muskietennet. Vandaag hebben we van Caritas dekens, bekers, waterbussen en keukengerief gekregen.”

Welke oplossing is er vandaag?

Het gebrek aan financiering belemmert de lokale en internationale humanitaire organisaties om snel hulp te bieden aan de meest hulpbehoevende Congolezen. Verleden jaar werd de oproep van de Verenigde Naties (VN) slechts voor 57 procent gefinancierd. Omwille van de dramatische verslechtering van de situatie, heeft de VN een donorconferentie aangekondigd voor 13 april in Genève.

Zij hebben alles verloren: hun huis werd in brand gestoken, hun dorpen geplunderd. Caritas steunt hen.

Caritas International blijft met haar lokale partner samenwerken om de meest kwetsbare en zwaarst getroffen gemeenschappen te helpen. En dit vooral in Kasaï en Zuid-Kivu. Vandaag bestaat onze interventie uit:

• Het humanitair waarschuwingssysteem opgezet in samenwerking met Caritas Congo en het Caritasnetwerk. Het verzekert een snelle tussenkomst in geval van een noodsituatie;
  • Een snelle evalutie en analyse van de noden om het aantal getroffen personen te bepalen en de getrofffen zone. We zorgen vervolgens voor de basisbenodigdheden. Vooral voedselhulp en huishoudgerief.

Caritas lanceert een oproep tot de internationale gemeenschap: zij moet er alles aan doen wat in haar mogelijkheden ligt om de regering ervan te overtuigen de bescherming van de bevolking te garanderen in overeenstemming met de Grondwet en het internationale recht.

[1]

Pseudoniem.