Sensibiliseren over het coronavirus in DR Congo: honger op ieders lippen

Caritas Congo - Hygiënemaatregelen blijven het beste middel om de verspreiding van het virus te voorkomen. Dag in dag uit zorgt Caritas voor bewustwording onder de bevolking. Hier in een markt in Ndjili.

04/06/2020

In Kinshasa gelooft een groot deel van de Congolese bevolking niet in het Coronavirus. Voor hen bestaat de ziekte niet. Anderen zijn er dan weer erg gevoelig voor. In deze verwarring is één ding zeker: de honger is dreigend. Met de steun van haar lokale partners doorkruist Caritas de hoofdstad en haar omgeving om het bewustzijn rond de preventiemaatregelen te vergroten en beschermingsmateriaal te verspreiden. Ontmoetingen op de ronde van de “omroepers” van Caritas in Ndjili, een gemeente aan de rand van de hoofdstad.

“We hebben geleerd dat de internationale gemeenschap veel geld heeft overhandigd aan de regering om Covid-19 te bestrijden. Maar, op het terrein zien we niets”, roept Raffaël, een 40-jarige man uit Ndjili’s Quartier 7. “De overheid dwingt ons om maskers te dragen, maar waar halen we die vandaan? Met welke financiële middelen?”

>>IK DOE EEN GIFT VOOR HET CORONAVIRUS HULPFONDS VAN CARITAS

Vandaag krijgen Rafaël en andere mensen uit zijn buurt een masker van een plaatselijke omroeper[1] van Caritas. Elke dag maakt ze maskers van zwarte stof die ze aan de bevolking geeft, samen met flyers waarin de preventiemaatregelen tegen Covid-19 worden beschreven. Ondertussen blijft de megafoon de vooraf opgenomen sensibiliseringsboodschap afspelen.

Niets om jezelf mee te beschermen, niets om te eten

Tijdens het uitdelen van de maskers schreeuwt een jonge dame in het Lingala plotseling: “Corona eza te”, luister, “Er is geen coronavirus”. Een jongen die zijn masker dat hij kreeg van Caritas draagt, antwoordt: “Corona is er. We moeten ons beschermen.” Hij vervolgt: “Het probleem is dat we geen voorzieningen hebben om deze economische en gezondheidscrisis te overleven.” Sinds de opkomst van het virus hebben de gevolgen van de lockdown en de sluiting van de grenzen een impact gehad op de voedselzekerheid, met een daling van het voedselaanbod en een stijging van de voedselprijzen.

Iets verderop is er nog een sensibiliseringsactie en worden gratis maskers voor een groepje geparkeerde riksja’s en motorfietsen uitgedeeld. Jules, een van hen, legt uit: “Covid-19 is hier net zo welig tierend als ergens anders in de wereld. Het heeft onze kleine handelsactiviteiten die inkomsten genereren tot stilstand gebracht. In deze omstandigheden is het moeilijk om in de basisbehoeften van gezinnen te voorzien. En, in plaats van ons maskers en alcoholische gels te geven, doet de regering niets.”

Caritas International België Sensibiliseren over het coronavirus in DR Congo: honger op ieders lippen© Caritas Congo – Een van de Caritas-voertuigen uitgerust met een megafoon om het bewustzijn te vergroten.

"Er is hier geen corona, in plaats daarvan verhongeren we."

In de buurt van de kleine lokale markt “Wenze ya 6” spelen twee mannen dammen. Om hen heen zijn er drie andere mannen, zonder maskers, aan het praten. Het Caritas-team nadert en twee van hen halen hun maskers uit hun zakken, met het argument dat ze net hebben gegeten of gerookt. Voor de derde is er geen Covid-19 in de DRC: “Waar zijn de mensen die aan deze ziekte zijn gestorven?” zegt hij.

>>LEES OOK: Coronavirus: wanneer de huidige gezondheidssituatie de voedselnoodtoestand voedt

Iets verderop getuigt mevrouw Mirelle: “Ik ben al sinds 4 uur deze ochtend weg om deze kokosnoten op de veiling te verkopen. Kijk hoe ik ben afgevallen, kijk mijn sleutelbenen. De kleding draagt mij in plaats van dat ik ze draag. Met 5.000 FC weten mijn drie kinderen, mijn man en ik niet meer hoe we onze dagelijkse maaltijd moeten krijgen. Een onophoudelijk lijden!” In echo’s schreeuwt een jong meisje: “Er is hier geen Corona. In plaats daarvan zullen we sterven van de honger.” Mevrouw Annie, een 60-jarige verkoopster van maïs, is het daar niet mee eens. “Ik heb nog geen mensen zien sterven aan het coronavirus. Maar, ik geloof wat de overheid zegt, dus ik draag mijn masker. Maar laten we snel een medicijn of een vaccin tegen deze ziekte vinden, zodat we ons comfortabel kunnen voelen”, vervolgt ze.

Essentiële humanitaire hulp

Naast deze bewustmakings- en mobilisatiecampagnes deelt Caritas voedsel en beschermingsmateriaal uit. “We hebben strategieën ontwikkeld om de continuïteit van onze voedselbedelingsprojecten te verzekeren, met respect voor de gezondheidsmaatregelen”, legt Emmanuelle Henderyckx, vertegenwoordiger van Caritas International België in DR Congo, uit. Ze trekt aan de alarmbel: “Onze voedselbedelingsprojecten zijn des te belangrijker met het oog op de vrees voor een toekomstige voedselcrisis. Het kan nog dodelijker zijn dan Covid.”

Caritas helpt slachtoffers van de pandemie

Buiten de DR Congo is het Caritasnetwerk eveneens actief in de strijd tegen het virus in meer dan 100 landen. In Burundi, Syrië, Haïti, Venezuela bijvoorbeeld, of dichter bij huis in Italië, waar mobiele teams helpen bij het opsporen van zieken, noodopvang organiseren, voedsel uitdelen, enz. …

In België doet Caritas International er momenteel alles aan om de sociale begeleiding en de bescherming van de mensen binnen haar opvangstructuren te verzekeren. We blijven hulp bieden waar nodig, vooral dan aan de meest kwetsbaren.

Als antwoord op deze wereldwijde noodsituatie hebben Caritas International en de zes andere leden van het 12-12 Consortium een gezamenlijke oproep tot solidariteit gelanceerd onder de naam COVID 12-12. Deze oproep zal ons hopelijk in staat stellen de nodige middelen te verzamelen om de meest kwetsbare mensen te helpen.

Elke minuut telt om levens te redden! Je hoeft het huis niet te verlaten, steun het Coronavirus Hulpfonds via ons online platform of op het rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “Coronavirus 005”.

Originele tekst van Guy-Marin Kamandji van Caritas Congo.

1

Naam gegeven aan mensen die naar openbare plaatsen gaan om bekendheid te geven aan maatregelen om de verspreiding van het virus te voorkomen.

Verwant nieuws