Caritas International België Niger: hoe voorkom je ondervoeding bij kinderen met de hulp van gezondheidswerkers? (video’s)

Vier maanden geleden leed Massoudou aan ondervoeding. Gezondheidswerksters gaven raad, en de jongen kreeg ook een verbeterde pap te eten. Hij is nu weer op krachten en verkeert in goede gezondheid. - Videofragment Ali Tondi Moctar

05/09/2022

Niger, in het westen van Afrika, behoort tot de armste landen ter wereld. 12,5% van de kinderen tussen 0 en 5 jaar lijdt aan acute ondervoeding[1]. Met een systeem van gezondheidswerksters wordt ondervoeding bij kinderen nu voorkomen. Dit systeem werd geïnitieerd door Caritas en steunt op de dorpelingen.

“Vier maanden geleden werd mijn zoon Massoudou ziek. Hij had koorts en diarree en at niet langer”, vertelt Mariama, die woont in een dorp van de gemeente Korahane, in het zuiden van Niger. “Na een bezoek van de gezondheidswerksters bleek dat hij ondervoed was. Nu gaat het weer goed met Massaoudou… En hetzelfde geldt voor de meeste andere kinderen in ons dorp, dankzij het werk van de gezondheidswerksters.”

VIDEO: het verhaal van Massaoudou

Ondervoeding bij kinderen voorkomen dankzij gezondheidswerksters

Oumou en Maimouna zijn gezondheidswerksters in het dorp van Mariama. “Bij de start van het project (geïnitieerd door Caritas) werd heel het dorp uitgenodigd op een bijeenkomst bij de dorpschef”, herinnert Maimouna zich. “Er werd gezocht naar personen die naar school waren gegaan en die tijd hadden.” Maimouna en Oumou werden uitgekozen door de verzamelde dorpelingen. Het project van Caritas duurde vijf jaar[2]. Zes maanden geleden kwam er een einde aan het project maar het systeem en de ingevoerde goede praktijken blijven wel behouden.

Maimouna (links) en Oumou (rechts van haar) zijn gezondheidswerksters in hun dorp. Het is hun taak om dorpelingen te informeren en zo ondervoeding bij kinderen te voorkomen. Hier bezoeken ze Mariama en haar zoontje Massaoudou (rechts op de foto). Massaoudou leed aan ondervoeding. Nu is hij genezen. In een dorp in de gemeente Korahane, in de streek van Maradi die behoort tot het departement Dakoro (zuiden van Niger). - Videofragment Ali Tondi Moctar

Voorkomen is beter dan genezen

De jonge vrouwen vertellen trots over de rol die zij spelen: ze sporen gevallen van ondervoeding op, geven voorlichting en informeren de ouders om te voorkomen dat hun kind ziek wordt. Zo kunnen ze ook de eerste symptomen van ondervoeding op het spoor komen. Zes belangrijke adviezen worden gegeven:

• Geef het kind in de eerste zes levensmaanden alleen moedermelk, geen water
  • Drink schoon water: idealiter water uit een put met water uit de ondergrond. Leg een deksel op alle emmers en vaten en drink geen stilstaand water
  • Was geregeld je handen en de handen van je kind met water en zeep, zeker voor het eten
  • Slaap met een muggennet om geen malaria op te lopen
  • Heeft je kind diarree? Dien dan een speciale oplossing toe om te vermijden dat het kind uitdroogt
  • Is je kind ziek? Ga dan meteen naar het dichtstbij gelegen gezondheidscentrum

VIDEO: Oumou & Maimouna, gezondheidswerksters

Mariama en haar zoontje Massaoudou, op consultatie bij Abdoul Kader Issaka, verpleegkundige in het gezondheidscentrum van de gemeente Korahane. - Videofragment Ali Tondi Moctar

“Aanvankelijk zag een aantal vrouwen het niet zitten om in de eerste zes levensmaanden alleen maar moedermelk te geven”, zegt Mariama. Deze moeder kreeg voorlichting van de gezondheidswerksters in een ander dorp (Laoutey, in de gemeente Gaffati). “Maar nu zie ik wel de resultaten. Mijn jongste kind kreeg in de eerste zes maanden alleen maar moedermelk. Nu is het kind nooit meer ziek. Ik moet alleen met hem naar het gezondheidscentrum om vaccins te laten toedienen.” Abdoul Kader Issaka, verpleegkundige in het gezondheidscentrum in de gemeente Korahane, vult aan: “In de voorbije jaren zagen wij het aantal gevallen van ondervoeding verminderen.”

Links op de foto zie je de gezondheidswerksters Ibrahim en Hadiza. Rechts Bachira en haar dochtertje. In het dorp Maissadjé, in de gemeente Droum in de streek van Zinder (departement Mirriah). – Johanna De Tessières

Collectieve infosessies en huisbezoeken

De gezondheidswerksters geven collectieve infosessies. Als de ouders allebei akkoord zijn, brengen ze ook huisbezoeken om te checken of de kinderen het goed stellen en uitvoerig advies te geven. Het systeem heeft veel succes. Soms worden de gezondheidswerksters zelfs in naburige dorpen uitgenodigd om ook daar hun kennis te delen. “We worden zelfs uitgenodigd om demonstraties te geven in de gezondheidscentra”, stelt Hadiza, gezondheidswerksters in het dorp Maissadjé.

Voedzame pap op basis van lokale ingrediënten

“Iedere zaterdag maken wij de pap klaar. De vrouwen komen samen bij de dorpschef om de culinaire demonstratie bij te wonen”, vertelt gezondheidswerksters Oumou. “Het mengsel is voedzaam en evenwichtig zodat de kinderen gezond kunnen blijven: bloem, ‘pindapasta’[3], indien mogelijk bonen, suiker, zout en plantaardige olie.” Iedere vrouw betaalt wekelijks 100 CFA-franken (0,15 euro). De bereide pap wordt gebruikt voor alle kinderen uit het dorp. De vrouwen maken de pap ook bij hen thuis klaar, voor de eigen kinderen.

Foto’s: Johanna de Tessières & Videofragment Ali Tondi Moctar

[2]

Meer info: “Evalueren om nog beter te doen

[3]

Een residu van de extractie van pindaolie, dat een hoog gehalte aan proteïnen bevat.

Verwant nieuws