Medische zorg in Gazastrook

Caritas International België Medische zorg in Gazastrook

Caritas Internationalis

01/07/2018

Gaza, een geïsoleerde landstrook van 360km², 40 km lang en 6 tot 12 km breed, maakt deel uit van Palestina. Het is een van de meest dichtbevolkte regio’s op onze planeet. De 1,88 miljoen mensen die er leven kunnen slechts uitzonderlijk de enclave verlaten. Een negen jaar lang durend cordon en drie grote oorlogen op 6 jaar tijd hebben de publieke infrastructuren verwoest.

Een chronisch gebrek aan elektriciteit verstoort de dienstverlening en bemoeilijkt de harde leefomstandigheden. De werkloosheidsgraad is zeer hoog, het inkomen per inwoner zeer laag. 80 % van de bevolking leeft onder de armoedegrens en is afhankelijk van externe hulp. Een hele generatie kinderen is in deze omstandigheden opgegroeid zonder enig toekomstperspectief.

Gebrekkige toegang tot gezondheidszorg

“De mensen zijn depressief, hopeloos, ze liggen als het ware aan een infuus. Hun levensomstandigheden kunnen alleen maar tot meer haat leiden.” getuigt Zuster Briget, coördinator van het Caritas project in Gaza.

Vooral het gezondheidssysteem is getroffen door de laatste oorlog en de blokkade. De aanvoer van geneesmiddelen is traag en het medisch personeel heeft geen toegang tot moderne apparaten en kennis. De kinderen lijden aan psychosociale stoornissen en hebben begeleiding nodig.

Samenwerken voor betere gezondheid

Caritas International steunt met financiering van DGD (de Belgische regering) het medische centrum van Caritas Jeruzalem in de Gazastrook. Het ligt in een uiterst armoedige wijk en zit altijd vol met patiënten. Naast een gynaecoloog, een tandarts, een dokter en een apotheker helpt een team van 20 medewerkers kinderen en families die getraumatiseerd zijn door de oorlog met medische zorg, voeding en psychosociale hulp.

Een wijdverspreid gezondheidsprobleem is bloedarmoede. Caritas zorgt niet alleen voor gezonde voeding gedurende een aantal maanden om het tekort aan ijzer we te werken, maar zet zich in opdat het probleem van bloedarmoede ook door andere organisaties en de UNRWA (VN organisatie voor Palestijnse vluchtelingen in het nabije Oosten) aangepakt wordt.

Bemoedigende resultaten

Met dit project zetten we ons in voor kinderen en vrouwen. Tussen oktober 2016 en 30 september 2017 kregen:

• 2.108 kinderen pediatrische zorg
  • 535 kinderen tandzorg
  • 2.143 kinderen en 1.007 vrouwen psychosociale begeleiding
  • 248 vrouwen leiderschapstraining

Dankzij een verlenging van het project van 6 maanden tot in maart 2018, konden we blijven helpen:

• 500 kinderen kregen tandzorg
  • 2.000 kinderen kregen clown-therapiesessies