“De noden zijn enorm in Congo”

Caritas International België “De noden zijn enorm in Congo”
18/01/2018

De meest verwaarloosde crisis van 2017. Eind vorig jaar kreeg de DRCongo deze twijfelachtige titel van persagentschap Reuters, in grote mate door de noodsituatie in Kasaï, waar het geweld al meer dan een jaar lang onophoudelijk woedt. Willem Vervaeke, onze verantwoordelijke voor DR Congo, volgt deze situatie op de voet. Zijn kijk op de huidige situatie in 3 vragen.

Hoe is de situatie in Kasaï momenteel?

Caritas International België “De noden zijn enorm in Congo”

Willem Vervaeke: “We krijgen nog dagelijks berichten via ons humanitair alarmsysteem, maar de aard van de berichten is veranderd. Vroeger werden vooral gevechten gemeld. Nu gaat het over scholen en ziekenhuizen die heropgebouwd moeten worden, over de nood om teruggekeerde bewoners op te vangen… Er zijn dus minder gevechten, maar de crisis kan elk moment terug oplaaien, omdat de omstandigheden die aanleiding hebben gegeven tot het conflict nog altijd aanwezig zijn in de regio Kasaï en er ook veel afhangt van o.a. de nationale context. De huidige rust is nog zeer fragiel.”

“En de noden zijn enorm. Volgens het VN-bureau voor de coördinatie van humanitaire zaken (UNOCHA) zullen in de eerste helft van 2018 maar liefst 1,9 miljoen mensen nood hebben aan humanitaire hulp. Het gaat vooral over families die vorig jaar op de vlucht sloegen en nu stilletjes aan terugkeren naar hun dorpen. Dat is waarop we nu focussen.”

Hoe gaat die humanitaire hulp precies in zijn werk?

Willem Vervaeke: “De berichten van het humanitaire alarmsysteem worden geverifieerd door de verschillende organisaties in Kasaï. Dit noemen we het snelle antwoordmechanisme op volksverplaatsingen (RRMP). Op basis van deze informatie delen we samen met partnerorganisaties hulpgoederen uit en zijn dus we zeker dat onze hulp bij de meest kwetsbaren terecht komt. In de hele Kasai regio hebben we zo al bijgedragen aan het uitdelen van huishoudgerief en beschuttingsmateriaal aan 10.420 mensen.”

Wat is de grootste nood waarop Caritas momenteel antwoord biedt?

Willem Vervaeke: “Door het conflict hebben de inwoners al drie oogsten gemist. Ze moesten hun velden achterlaten toen ze vluchtten. In deze omstandigheden was het onmogelijk om gewassen te oogsten. Op korte termijn is voedselhulp dus van groot belang. Daarna gaan we mensen ondersteunen zodat ze zelf voedsel en inkomsten kunnen genereren.”

#KASAINOW

Te midden van algemene onverschilligheid zinkt Kasaï elke dag verder in de crisis. Caritas International en Justice & Paix nodigen u uit om de tijd te nemen om te luisteren naar hun lokale partners en slachtoffers van dit drama, om de oorzaken en gevolgen beter te begrijpen en samen de stilte te doorbreken. 5 video’s, 4 luiken, 1 diepgaande analyse. Ontdek en deel ze hier!

Verwant nieuws