Kijk hier naar onze video podcast van Other Talk – Teaching Migration

Caritas International België Kijk hier naar onze video podcast van Other Talk – Teaching Migration

Samuel-Joe zit klaar om onze vragen te beantwoorden - Foto IOM

08/11/2022

Hoe kijken jongeren naar onderwijs en de thema’s migratie en diversiteit? Dat vertelt Samuel-Joe Munanga (20), jongerenadviseur van de Vlaamse Jeugdraad, in deze video podcast van Other Talk – Teaching Migration. “Ik herinner me niet dat er in de les ooit over diversiteit of migratie werd gepraat. Hoewel het heel actueel is.”

In de Nederlandse les ging het over Nederlands. Bij wiskunde over wiskunde”, herinnert Samuel-Joe zich zijn middelbare schoolperiode. “Alleen in de les geschiedenis had mijn leraar het over de kolonisatie van Congo. Ik had het geluk dat ik hem kon aanvullen en anekdotes vertellen. Maar het onderwerp werd niet in elke klas zo ‘breed’ behandeld. Het hangt van leerkracht tot leerkracht af.

Samuel-Joe Munanga is één van de 8 verkozen jongerenadviseurs van de Vlaamse Jeugdraad[1]. De adviseurs houden de vinger aan de pols over wat leeft bij kinderen en jongeren en vertegenwoordigen hun belangen bij beleidsmakers. Bij de Vlaamse Jeugdraad is Samuel-Joe een expert over de thema’s  Onderwijs, Inburgering en Gelijke Kansen en Participatie. Sinds kort is hij ook jongerenvertegenwoordiger bij de Vlaamse Unesco Commissie.

Hoe Samuel-Joe zijn schooltraject beleefde, en hoe hij denkt over thema’s als migratie en diversiteit in het onderwijs, vertelt hij in deze video podcast.

Gratis tools voor leerkrachten

Uit onderzoek van KU Leuven en StampMedia[2] blijkt dat jongeren meer over migratie willen praten in de klas.  ”Toch weten we dat het voor leerkrachten geen evident onderwerp is om te bespreken”, zegt Ellen Vandamme van het Educatieteam van Caritas International. “Daarom ontwikkelden Caritas International en IOM [3] met Other Talk – Teaching Migration twee gratis tools: een digitale leeromgeving voor huidige leerkrachten secundair onderwijs en een toolbox voor toekomstige leerkrachten en lerarenopleiders secundair onderwijs.

Extra ondersteuning nodig voor leerkrachten

Samuel-Joe geeft in de video podcast aan dat het belangrijk is dat er initiatieven zijn om leerkrachten te ondersteunen om met thema’s als diversiteit en migratie aan de slag te gaan in de klas. “Maar we mogen hen niet te veel belasten”, beseft hij. “Daarom vertrokken we bij de ontwikkeling van Other Talk – Teaching Migration ook vanuit de nood van leerkrachten”, zegt Ellen Vandamme. “Zo voerden we onder andere een nodenanalyse uit en organiseerden we kwalitatieve focusgroepen.”

Meer weten over hoe jongeren aan de slag gaan rond beeldvorming over migratie en vluchtelingen?

“Let’s Other Talk” is een project van Tumult waarbij acht jongeren de uitdaging aangingen om met elkaar en andere jongeren in gesprek te gaan over migratie en beeldvorming. Als resultaat van hun traject met enkele experts ontwikkelden ze Migration Talks, een online-initiatief waar ze op verschillende manieren leeftijdsgenoten uitnodigden om in het dialoog over migratie en beeldvorming te stappen.[4]

Vlaamse Jeugdraad, Samuel-Joe Munanga.

StampMedia, Other Talk, 29/10/2021.

IOM Belgium & Luxembourg, Other-Talk Teaching Migration, 11/2022.

Tumult en Other Talk, Migration Talks, 10/2022.

Other Talk – Teaching Migration wordt ontwikkeld in samenwerking met IOM. Dit project kadert binnen het Other Talk-programma. Other Talk is een driejarig programma van 11.11.11 en Vluchtelingenwerk Vlaanderen, en wil nuance brengen in het gepolariseerde migratiedebat in Vlaanderen. Om dat te doen zet Other Talk zich in op 3 belangrijke domeinen: het onderwijs, het middenveld en de media. Meer info over wat wij met Caritas International doen binnen Other Talk kan je hier lezen.