Wij werkten mee aan de VRT EDUbox Migratie

Caritas International België Wij werkten mee aan de VRT EDUbox Migratie

Aan de VRT EDUbox Migratie werkten 7 partners mee waaronder Caritas International. – VRT

01/11/2022

Samen met de VRT en partners werkte Caritas International de ’EDUbox Migratie’ uit: een kant-en-klaar educatief pakket om jongeren op een laagdrempelige en interactieve manier over migratie te doen nadenken. “Voor leerkrachten is het een gratis leermiddel om aan specifieke eindtermen en sleutelcompetenties te werken”, zegt Ellen Vandamme van het Educatieteam van Caritas.

Waarom deze EDUbox Migratie?

Jongeren willen meer over migratie praten in de klas, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en StampMedia[1]. Maar voor leerkrachten is het geen evident onderwerp om te bespreken. Meningen lopen soms uiteen en zijn niet altijd gebaseerd op feiten. Dankzij de nieuwe EDUbox Migratie kunnen ze er toch op een correcte en interactieve manier met hun leerlingen over praten.

Wij willen leerkrachten zo goed mogelijk ondersteunen. Daarom vertrekken we bij het ontwikkelen van ons eigen educatief aanbod of bij samenwerkingen altijd vanuit de vragen of noden die leerkrachten hebben.

Ellen Vandamme van het Educatieteam van Caritas.

Extra ondersteuning voor leerkrachten

Leerkrachten hebben nood aan geverifieerde en kwaliteitsvolle info over het onderwerp. “Wij willen hen daarin zo goed mogelijk ondersteunen. Daarom vertrekken we bij het ontwikkelen van ons eigen educatief aanbod of bij samenwerkingen altijd vanuit de vragen of noden die leerkrachten hebben”, zegt Ellen. “De EDUbox Migratie is dan ook gemaakt in nauwe overeenstemming met ons project Other Talk – Teaching Migration: onze gratis digitale leeromgeving voor leerkrachten rond migratie, diversiteit en mediawijsheid.

Het 'hoe' en 'waarom' over migratie

In deze EDUbox gaat het niet over ‘voor of tegen’ migratie. Wel over het ‘waarom en hoe’. Welke uitspraken over migratie zijn juist en welke niet? Leerlingen ontdekken dat migratie veel meer is dan ze op het eerste gezicht zouden denken. Het doel is dat ze een eigen mening vormen over het onderwerp, op basis van correcte en feitelijke informatie.

De EDUbox bevat een stukje theorie, praktijkoefeningen, voorbeelden en een voorgeprogrammeerde chatbox. Hij is ook gekoppeld aan een uitgebreid digitaal luik met audiovisueel materiaal.

Het lessenpakket is bewust zo laagdrempelig mogelijk gehouden.  Vooral voor jongeren in de B-stroom en uit richtingen met arbeidsmarktfinaliteit kan de EDUbox een meerwaarde zijn, omdat deze doelgroep soms uit de boot valt bij educatief materiaal rond migratie. “Dus daar wilden we bij deze EDUbox Migratie absoluut extra aandacht voor hebben, net zoals we dat proberen te doen bij ons eigen educatief aanbod”, zegt Ellen.

Hoe gebruik je deze EDUbox Migratie?

Ga naar de catalogus op de website van EDUbox [2]. Hij is beschikbaar als:

• downloadbare pdf (voor zelfstandig groepswerk in de klas)
  • interactieve website (voor zelfstandig groepswerk in de klas)
  • interactieve videoles  (als individueel leertraject) [eind november]
  • lespakket in het Frans [eind november]

Elke EDUbox bevat ook een handleiding voor leerkrachten met extra informatie en voorstellen tot differentiatie. Je vindt die op het Medium-kanaal [3] van EDUbox. De handleiding zal nog verder aangevuld worden voor eind november.

StampMedia, Other Talk, 11/01/2019.

Len Buggenhout, EDUbox Migratie: handleiding voor de leerkracht, 26/10/2022.