School in ontmoeting: “Ik zag onze leerlingen genieten en bijleren”

Caritas International België School in ontmoeting: “Ik zag onze leerlingen genieten en bijleren”
27/07/2023

“Ex-OKAN[1]-leerlingen en leerlingen met een vluchtverhaal vinden niet altijd makkelijk aansluiting bij andere klasgenoten”, stelden ze vast in de Cardijnschool, een school binnen het buitengewoon onderwijs in Anderlecht. Ook de leraren weten niet altijd welke impact een vluchtverhaal heeft op leerlingen en hoe ze kunnen tegemoetkomen aan specifieke noden van deze groep. Daarom stelde de Cardijnschool zich kandidaat voor ‘School in ontmoeting’ van Caritas International en School zonder Racisme[2].

Het hele schooljaar 2022-23 gingen we samen schoolbreed, vakoverschrijdend en vooral enthousiast aan de slag met de thema’s migratie, vluchten en culturele diversiteit.

Het idee om met haar school deel te nemen aan ‘School in ontmoeting’, kwam van Els Schoemaker. Ze is GOK-coördinator in de Cardijnschool en zette het thema van onthaal en de begeleiding van ex-OKAN-leerlingen er al enkele jaren geleden op de agenda. “Samenwerken met Caritas en School zonder Racisme was een kans om er meer diepgang aan te kunnen geven”, vindt zij.

Kan je iets vertellen over de activiteiten tijdens het schoolproject?

In het eerste semester organiseerden we samen met Caritas International en School Zonder Racisme een pedagogische studiedag voor de leerkrachten. De leerkrachten konden kiezen uit een heleboel activiteiten, waaronder de serious game ‘Walk in my shoes’ en een stadswandeling in Brussel rond het traject van vluchtelingen. Ook trokken groepjes leerkrachten naar twee OKAN-scholen in de buurt om er een dagje ondergedompeld te worden in de OKAN-werking.

In het tweede en derde semester waren de activiteiten gericht op de leerlingen. Leerlingen dachten via een interactieve workshop na over wat migratie is, wie migreert en om welke redenen. Ze maakten kennis met de verhalen van mensen op de vlucht. Het parcours van een vluchteling in België werd heel zichtbaar gemaakt via een stadswandeling langs verschillende asielinstanties. Verder vonden er verschillende ontmoetingen plaats met OKAN-leerlingen, waarbij samen iets ‘doen’ centraal stond: via een bak-workshop, een dans-workshop, samen lezen, … Tot slot stonden de leerlingen stil bij wat het voor hen betekent om wereldburger te zijn en schreven ze postkaarten die werden opgestuurd naar de families die in het Caritas-opvangcentrum in Scherpenheuvel wonen.

We hadden nog een heleboel andere ideeën voor activiteiten en kwamen tijd te kort om ze allemaal in de praktijk te brengen, maar we zijn gemotiveerd om hier volgend jaar mee verder te gaan.

Wat was de meerwaarde van de ondersteuning door Caritas en School zonder Racisme?

Heel veel: de ondersteuning duwt je vooruit!! We hadden al wat ideeën en werkten samen met het
Onderwijscentrum Brussel aan een draaiboek om het onthaal van ex-OKAN-leerlingen op onze school te optimaliseren.  Door jullie project konden we naast het uitwerken van dit draaiboek tegelijk van start gaan met zeer concrete activiteiten om de OKAN’ers, hun noden en hun verhalen nog beter te leren kennen.

De leerkrachten reageerden erg positief op de ontmoetingen en getuigenissen.  Ik heb het gevoel dat verschillende leerkrachten daar volop willen blijven op inzetten. Een jaar is kort, het voelt alsof het nog niet helemaal af is. Maar de zaadjes zijn geplant.

Heb je gemerkt dat het project iets veranderd heeft bij de leerlingen?

Dankzij de workshops in de klas, de ontmoetingen en de getuigenis van een vluchteling, begrijpen de leerlingen nu veel beter welke weg vluchtelingen afleggen. De boodschap is heel waardevol binnengekomen, de leerlingen spreken nog steeds over deze activiteiten! Ook de ontmoetingen waren een enorme meerwaarde. We hebben een twintigtal ex-OKAN-leerlingen op onze school, in bijna elke klas zit er wel iemand. Het begrip voor elkaar, elkaars verhaal en achtergrond is duidelijk groter. De leerlingen die zelf iets gelijkaardig meegemaakt hebben, durven nu ook veel meer open te zijn.

Wij bij Caritas International en School zonder Racisme zijn ook erg dankbaar dat we met Els en haar collega’s aan de slag mochten gaan!

Interesse om samen een schoolproject te organiseren?

Heb je ook zin om aan het schoolproject deel te nemen? Stel je dan kandidaat om in het schooljaar 2024-2025 onze partner te zijn! Meer informatie en het inschrijvingsformulier vind je hier. Wil je niet wachten tot volgend schooljaar? Bekijk dan ons huidige aanbod en ontdek onze verschillende tools, projecten en workshops rond deze thema’s.

OKAN staat voor Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers.

Verwant nieuws