Caritas International België Wat betekent thuis voor jou?
scroll to

#whatishome :
Wat betekent thuis voor jou?

juni 2020

Wanneer voel je je thuis? Is thuis de plek waar je omringd bent door je familie? Is het de plek waar je persoonlijk en professioneel kan groeien? Deel je definitie van thuis of laat je inspireren door anderen.

Een vraag? Neem contact met ons op

Monique Fodderie

– Monique Fodderie, 62 jaar, afkomstig uit D.R. Congo

- Emad Al Sous

– Emad Al Sous, 31 jaar, afkomstig uit Syrië

Szandra Gonzalez

Caritas International BelgiëWat betekent thuis voor jou?

– Szandra Gonzalez, 36 jaar, van Chileens-Hongaarse afkomst, ©France Dubois.

Een plek waar je het verschil kan maken

Wat hebben deze getuigenissen gemeen? Thuis is een plek waar anderen je kennen, waar je iets kan doen. Het zijn zowel de relaties als de mogelijkheid om een impact te hebben die ervoor zorgen dat je je thuis voelt. Werk speelt hierbij voor veel mensen een belangrijke rol. Zoals Emad uit Syrië uitlegt: “Thuis is waar ik me kan uitdrukken, werken, actief zijn.” Natuurlijk is er ook sport, muziek, vrijwilligerswerk, enz. “Elke zondag zingen we samen in het kerkkoor. Het is een familieritueel. Mijn zoon speelt er djembe. Er hangt een heel multiculturele sfeer,” vertelt Christian.

<p>In de zogenaamde “essentiële” sectoren (gezondheid, zorg, voeding, transport, enz.) is 1 op de 5 werknemers een migrant.</p>

Hoe migratie onze samenleving versterkt

Migranten brengen nieuwe kennis en vaardigheden mee die de kunsten, muziek, debatten, maar ook de arbeidswereld en de economie in het algemeen verrijken. Of het nu gaat om overheidsfinanciën (een bijdrage van 0,8% van het BBP[1]), beschikbare producten (denk aan specifieke restaurants en supermarkten), ondernemerschap (migranten zijn vaker ondernemer[2]) of werkgelegenheid (1 op de 2 migranten werkt in een essentiële sector).

Toch ligt voor migranten de weg naar werk vaak bezaaid met hindernissen. Daar zijn verschillende redenen voor, waaronder slechtere arbeidsmarkt- en taalvaardigheden, de niet-erkenning van kwalificaties, en discriminatie. Ondernemerschap stelt velen van hen in staat om een aantal van deze moeilijkheden te vermijden.

<p>Christian, 41 jaar en afkomstig uit DR Congo, is verpleger op de revalidatiedienst van een Brussels ziekenhuis.</p>

Covid-19: een herinnering aan de essentiële rol van migratie

De coronacrisis heeft aangetoond hoe belangrijk zogenaamde “essentiële” banen zijn om het land draaiende te houden. Hoe zou je je boodschappen hebben gedaan zonder iemand aan de kassa? Hoe je verplaatst hebben zonder chauffeur? En, zo belangrijk, hoe jezelf verzorgd hebben met 15% minder medisch personeel?[3]

Hoewel deze banen essentieel zijn, worden ze vaak slecht betaald, worden ze niet bijzonder gewaardeerd en zijn de werkomstandigheden moeilijk. Is het geen tijd om deze mensen en hun werk op te waarderen?

En jij?

Wat betekent thuis voor jou? Deel JOUW visie op Facebook of Instagram, voeg je foto toe met de hashtag #whatishome en nodig je vrienden uit om hetzelfde te doen!

Op Instagram #whatishome
Op Facebook #whatishome

[1] OESO. 2013. International Migration Outlook. Paris: OECD Publishing
[2] OESO/EU. Indicators of Immigrant Integration 2015: Settling In. Paris: OECD Publishing.
[3] Fasani, Francesco & Mazza, Jacopo, 2020. “Immigrant Key Workers: Their Contribution to Europe’s COVID-19 Response”, IZA Policy Papers 155, Institute of Labor Economics (IZA).
[4] Omslagfoto: 2de foto ©France Dubois

#whatishome is een driejarige sociale mediacampagne gefinancierd door de Europese Unie voor sensibilisering en ontwikkelingseducatie (DEAR) in het kader van het project MIND. 11 landen en 12 Caritasorganisaties doen mee aan deze campagne. Meer info hier. De inhoud van deze campagne valt onder de verantwoordelijkheid van Caritas International en weerspiegelt niet noodzakelijk de officiële standpunten van de Europese Unie.

Caritas International België Wat betekent thuis voor jou?

Gelijkaardige projecten

Alle projecten