Drie vragen over één jaar opvangcentrum Ransart (Charleroi)

Isabel Corthier - Quentin Verniers (directeur van het centrum, rechts op de foto) en Nicolas Paermentier (adjunct-directeur, links)

10/11/2021

Ongeveer 150 mensen wonen er in het opvangcentrum Caritas in Ransart, bij Charleroi. Deze mannen, vrouwen en kinderen hebben bescherming aangevraagd in België en verblijven in het centrum in afwachting van een antwoord. Ze worden dagelijks begeleid. Nu het opvangcentrum zijn eerste verjaardag viert, blikken Quentin Verniers en Nicolas Paermentier, directeur en adjunct-directeur, terug op de voorbije maanden.

Het opvangcentrum opende zijn deuren in september 2020, in volle pandemie. Hoe is het jaar verlopen?

Quentin Verniers, directeur van het centrum: “Het was een flinke uitdaging om open te gaan in volle covid-19-periode, maar de komst van dit centrum was broodnodig. 150 bewoners hebben hier nu een ‘overgangshuis’ gevonden, terwijl hun verzoek om internationale bescherming wordt behandeld. Ze kunnen elke dag rekenen op een heel gemotiveerd team van maatschappelijk werkers, opvoeders, verpleegkundigen, vrijwilligers… Allemaal hebben we hetzelfde doel: mensen ondersteunen op psychologisch, juridisch, sociaal en administratief vlak, hen medisch opvolgen en een opleiding aanbieden. Zodat ze zelfstandig zouden kunnen wonen.”

Hoe is het met de lokale verankering van het centrum gesteld?

Quentin: “Wat de kinderen betreft, werken we samen met de basis- en middelbare scholen en jeugdhuizen. De vereniging Décolle biedt creatieve workshops aan om de sociaal-professionele integratie te bevorderen. We zijn ook bezig met het creëren van partnerschappen voor sport en cursussen Frans als vreemde taal (…). Daarnaast, en dat is erg belangrijk, hebben we al veel contacten gelegd met lokale verenigingen die ouderschap en gezondheid ondersteunen. We zijn altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen, je mag ons altijd contacteren!”

Hadden jullie iets gepland om deze eerste verjaardag te vieren?

Nicolas Paermentier, adjunct-directeur: “We hebben een feestje gebouwd voor iedereen die een steentje bijdraagt aan de werking van het opvangcentrum: collega’s, partners, buren. Voor de bewoners was het ook een fijne gelegenheid om even hun dagelijkse beslommeringen te vergeten. Ze bevinden zich in een overgangsperiode die niet gemakkelijk is: niet weten of ze erkend zullen worden als vluchteling en in België zullen kunnen blijven.”

Caritas International België Drie vragen over één jaar opvangcentrum Ransart (Charleroi)Ransart, vrijdag 29 oktober 2021: in een klein gezelschap – volgens de coronamaatregelen – bouwde het team van het onthaalcentrum van Ransart een gezellig feestje met partners en buurtbewoners – ©Vincent Tilmant

>>Maak kennis met het centrum in Ransart

Heb je vragen over het nieuwe centrum?

Antwoorden vind je vast bij onze veelgestelde vragen. Toch niet gevonden wat je zoekt? Neem gerust contact met ons op.

Verwant nieuws