Haïti: onze uitdagingen, gisteren en vandaag

Caritas International België Haïti: onze uitdagingen, gisteren en vandaag
10/01/2014

Op 12 januari 2010 wordt Haïti getroffen door de zwaarste aardbeving in 200 jaar. Meer dan 230.000 mensen verloren het leven en ruim 1 miljoen mensen werden dakloos. Caritas International heeft voor de heropbouw ingezet op huisvesting, sanitatie, onderwijs en familiale landbouw. Ze blijft nog minstens 3 jaar verder werken om de resultaten te consolideren.

Duurzame veranderingen

Met lokale partners en de bevolking hebben we al heel wat duurzame veranderingen teweeggebracht op vlak van huisvesting, onderwijs en voedselzekerheid. In Duval bouwden we 100 permanente huizen met latrine en watertank voor zwaar getroffen gezinnen.  In Léogane bouwden we een technische school voor opleidingen in de bouwsector waar vandaag 150 leerlingen les volgen. We bouwden een nieuw weeshuis voor de Zusters Salesianen in Croix des Bouquets waar nu 150 wezen tussen 6 en 15 jaar onderdak en onderwijs krijgen. En met steun aan de lokale landbouw en veeteelt zorgden we voor een betere toegang tot voedsel in Cornillon/Grand Bois, St. Victor, Fonds Baptiste en Ferme le Blanc. (fotoslideshow onderaan)

VIDEO: documentaire in 5 afleveringen over onze verwezenlijkingen op het terrein

Caritas International België Haïti: onze uitdagingen, gisteren en vandaag

Uitdagingen voor de toekomst

Toch blijven de uitdagingen groot. Caritas International engageert zich om samen met de bevolking en Caritas Haïti te blijven werken aan een toekomst die beter is dan vόόr de aardbeving. Ze focust de komende jaren op voedselzekerheid, armoedebestrijding en ramppreventie om de bereikte resultaten te consolideren.

Armoedebestrijding met de verbetering van de familiale landbouw en het creëren van economische activiteiten zijn van cruciaal belang. Niet alleen wil Caritas International dat iedereen voldoende en gevarieerd te eten heeft, er moet ook voldoende geld overblijven om de kinderen naar school te sturen. Ook hier is onderwijs een belangrijke sleutel in de strijd tegen de armoede.

Concrete planne

• Nieuw voedselzekerheidsprogramma met de Caritas partners in het zuiden van Haïti (Caritas Haïti nationaal, Caritas Port-au-Prince, Caritas Jérémie, Caritas Cayes) voor een periode van 3 jaar.
  • Microprojecten, op basis van een solidaire economie, die voor inkomsten zorgen.
  • Disaster Risk Reduction: de risico’s en de impact van een eventuele ramp zoveel mogelijk beperken in samenwerking met lokale gemeenschappen.

Het woord aan de Haïtianen

Na de aardbeving werd Haïti overspoeld door buitenlandse NGO’s die grotendeels de rol van de civiele maatschappij overgenomen hebben. De lokale organisaties van het middenveld moeten nu opnieuw het woord krijgen en de overheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Een belangrijke rol is hier weggelegd voor onze lokale partner Caritas Haïti. “Caritas Haïti wil met de regering aan tafel gaan zitten, beleidsbeïnvloeding en lobbywerk worden een belangrijk onderdeel van ons werk de komende jaren”, aldus Fausta Jean Maurice Baptiste, directrice van de hulpprogramma’s van Caritas Haïti.