Indonesië: lokale hulpverleners doen het werk

Caritas International België Indonesië: lokale hulpverleners doen het werk

Yassine Atari

10/10/2018

“Buitenlandse hulpverleners moeten Indonesië verlaten” kopte de pers vandaag. Dit heeft echter geen gevolgen voor uw gift. Caritas International werkt namelijk samen met lokale hulpverleners en heeft geen buitenlands personeel ter plaatse.

Om de hulpverlening en de toevoer van goederen effectief te laten verlopen wil de Indonesische regering de hulp zoveel mogelijk laten uitvoeren door lokale organisaties of organisaties die geregistreerd zijn in Indonesië. Dit zijn ook de organisaties waarmee wij samenwerken.

Internationaal netwerk

Caritas is een internationaal netwerk met 165 organisaties, onder meer in Indonesië. Als organisatie van de Kerk heeft ze medewerkers en vrijwilligers in elk bisdom van Indonesië, zo ook op het eiland Sulawesi. Het zijn deze mensen die met hun ervaring (onder meer in de nasleep van de tsunami in 2004) de eerste hulp verlenen.

Caritasorganisaties die voor de huidige ramp al projecten lopen hadden – o.m Caritas International België en het Amerikaanse CRS – werken hoofdzakelijk met lokale personeelsleden. Zij kunnen in alle autonomie verder blijven werken. Buitenlandse Caritasorganisatie zorgen voor de financiering, en eventuele expertise waar nodig maar niet noodzakelijk ter plaatse.

Lokale coördinatie

De lokale teams gaan dus door met hun noodhulpoperaties, in coördinatie met andere lokale actoren. De verplaatsingen naar en in het rampgebied blijven een grote moeilijkheid door de schade die door de natuurramp werd veroorzaakt.

Caritas blijft dus ter plaatse om de overlevenden van de aardbevingen en tsunami bij te staan. De noden blijven groot, maar met uw steun konden we ook al heel wat bereiken. Wat precies? Dat leest u in dit overzicht.

Caritas International België Indonesië: lokale hulpverleners doen het werk