Zware aardbevingen en tsunami treffen Indonesië

Caritas International België Zware aardbevingen en tsunami treffen Indonesië

Yassine Atari

01/10/2018

Op Sulawesi loopt het dodental na de ramp van vrijdag 28 september verder op. De aardbevingen en daaropvolgende tsunami die het Indonesische eiland troffen, maakten intussen al meer dan 1.200 dodelijke slachtoffers.  Bijna 50.000 personen moesten hun vernielde huis ontvluchten. De ravage na de aardbevingen en de tsunami in Indonesië is onbeschrijfelijk, het menselijk leed enorm.

“De bevolking is moeilijk bereikbaar, waardoor het aantal slachtoffers de komende dagen hoogstwaarschijnlijk nog zal oplopen”, weet Sébastien Dechamps, noodhulpcoördinator bij Caritas International. “We doen er alles aan om hen zo snel mogelijk te bereiken met noodhulp.”

Hulpverlening

Caritas heeft een sterk lokaal verankerd netwerk, met partners in de bisdommen Makassar en Manado, die dicht bij de getroffen gebieden liggen. Zij hebben vrijwilligers gemobiliseerd en zijn op weg om de slachtoffers hulp te bieden.

De wegen en infrastructuur werden echter zwaar beschadigd. Door de schade aan de luchthaven, is het bovendien enorm moeilijk om de zwaar getroffen gebieden Palu en Donggala te bereiken. Hulporganisaties moeten 10 tot 12 uur rijden en door grondverschuivingen is de weg op bepaalde plaatsen versperd.

Grote noden

De communicatie wordt bemoeilijkt door de beperkte elektriciteit. Er is dus nood aan brandstof en generators. Ook tenten, drinkbaar water, voedsel en medicatie zijn dringend nodig om de slachtoffers op te vangen en te verzorgen.

“De watervoorraad is besmet en er is risico op ziektes. Er is een grote nood aan voedsel, zuiver water, onderdak en medicatie.”, zegt Yohanes Baskoro, programmabeheerder bij Caritas Indonesië.

De overlevenden zitten al dagen zonder eten en drinken. Hun gezondheid gaat achteruit. Veel mensen, vooral ouderen en kinderen, zijn erg verzwakt. En nu is ook het drinkwater besmet, waardoor het risico op een epidemie als cholera groot is. Als we niet snel helpen, vallen er nog meer doden.

MENSENLEVENS REDDEN

Om zoveel mogelijk mensenlevens te redden hebben Caritas International en de andere leden van het Consortium 12-12 de actie Indonesië 12-12 gelanceerd. Want om een humanitaire crisis van deze schaal het hoofd te bieden, zijn er meer middelen nodig.

Doe een gift via ons onlineplatform, op ons rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “5986 INDONESIE” of op www.1212.be

Caritas International België Zware aardbevingen en tsunami treffen Indonesië