Deze winter wordt het bitter koud in de kapotgeschoten huizen in Oekraïne

Caritas International België Deze winter wordt het bitter koud in de kapotgeschoten huizen in Oekraïne

Bij temperaturen tot -20°C is wonen in een huis zonder verwarming ziekmakend onleefbaar.

20/12/2022

De winter wordt bitter koud in Oekraïne. Veel huizen zijn er herleid tot ruïnes. Daken zijn kapotgeschoten, deuren beschadigd, ramen liggen aan diggelen. Ondertussen vriest het stenen uit de grond. Tot -20°C. Hier kunnen we ons nauwelijks voorstellen hoe ijzig koud dat is. Svetlana (32 jaar) en het echtpaar  Mikhail en Olena kijken terug op bijna een jaar oorlog en uiten hun bezorgdheid over de komende maanden.

“Het ergste was de kou”

Svetlana (32) komt uit Odessa, een havenstad in het zuiden van Oekraïne. Daar woonde ze met haar twee dochtertjes, 4 en 14 jaar.

Begin maart vielen er twee raketten in de buurt van hun appartement. Een van die raketten legde een kleuterschool in puin. In Odessa blijven, werd te riskant. Svetlana vluchtte met haar twee kinderen naar buurland Moldavië. Er probeerden onvoorstelbaar veel mensen de grens over te steken. Overal zagen ze wanhopige vluchtelingen en verwoeste gebouwen.

Svetlana vluchtte begin maart met haar twee dochtertjes van Odessa naar Moldavië.

Svetlana

“De tocht naar Moldavië was lang en lastig. Het ergste was de kou toen we wachtten om de grens over te steken.” Die kou van het begin van de oorlog is nu weer helemaal terug. Bovenop de nachtmerries van de getraumatiseerde kinderen komt nu opnieuw de bittere winterkou in Oekraïne en in de buurlanden. Daar zijn meer dan vijf miljoen Oekraïners op de vlucht. En ook daar helpt Caritas.

Na de bevrijding kon de kleine Ivan nauwelijks spreken

Vanaf de eerste dagen van de bezetting eisten Russische soldaten het huis op van Olena en Mihail in Sloboda in het oosten van Oekraïne, bij Charkov. Samen met hun kleinzoontje Ivan (6) woonden ze zelf meer dan een maand in de kelder.

Na de bevrijding van Sloboda hadden ze hun huis wel terug, maar dat was ondertussen zwaar beschadigd door mijnexplosies en tankvuur. Veel vrienden en buren overleefden de oorlog niet. De zesjarige Ivan kon nog nauwelijks spreken. Hij was bang om naar buiten te gaan en kon bijna niet meer eten en slapen.

<légende> Olena en Mikhail voeden hun kleinzoon Ivan (6 jaar) alleen op. Zij bleven in Oekraïne, maar Russische soldaten hadden beslag gelegd op hun huis. Zelf woonden ze meer dan een maand in de kelder.

Met de steun van Caritas zijn de kapotgeschoten muren van hun huis hersteld en ramen en deuren vervangen. Ze kregen ook een kachel. Ivan wordt met de dag beter. Maar vandaag zijn er nog duizenden Olena’s en Mikhails die warmte nodig hebben, middelen om de barre Oekraïense winterkou te overleven.

De oorlog stoppen, kunnen we niet, de winterkou helpen overleven wel

Miljoenen Oekraïners moesten vluchten uit hun huis. In heel Oekraïne zette Caritas meer dan 40 noodopvangcentra op. Vluchtelingen kunnen er onder andere terecht voor een warme maaltijd, een deken, een douche. Er zijn beschutte slaapplaatsen. We delen voedselpakketten uit, drinkwater en medicijnen. Waar het nog kan, geeft Caritas hulp om huizen weer winterdicht te maken. Overal in Oekraïne staat Caritas klaar voor mensen in grote nood. Door de vrieskou is die nood nu extra groot.

Mensen kunnen voor hulp terecht in Caritas centra in heel Oekraïne.

Zorg mee voor de extra warmte die nu zo levensbelangrijk is

• Met jouw gift van 15 euro bezorgen we iemand een warme deken. En als je twee of meer dekens geeft, kunnen we snel een heel gezin uit de eerste nood helpen in een huis zonder verwarming.
  • Jouw gift van 50 euro is goed voor 1 m³ brandhout. In de Oekraïense noodsituatie is het levensbelangrijke brandstof. Warmte voor twee weken.
  • Met jouw gift van 100 euro geven we een gezin een eenvoudige houtkachel. Daarvoor werken we samen met lokale ambachtslui in Oekraïne die zelf kachels maken van dikke metalen platen. Voor verwarming én om op te koken en te bakken.

Zorg mee voor de extra warmte die nu zo levensbelangrijk is. Schrijf jouw kerstgift vandaag nog over via ons online giftenplatform of via BE 88 0000 0000 4141, met de mededeling “4842 KERST”. Hartelijk dank voor jouw vrijgevigheid.

Jouw gift ontvangen vóór 31 december kan nog op jouw fiscaal attest voor 2022*

*

Voor jouw giften vanaf 40 euro per jaar krijg je volgend jaar een fiscaal attest. Daarmee krijg je van jouw 40 euro bijna de helft terug via de belastingen.

Verwant nieuws