Covid-19: India is ten einde raad

Caritas International België Covid-19: India is ten einde raad

© Caritas India - Tijdens de tweede coronagolf sterven dagelijks duizenden mensen aan de gevolgen van Covid-19. Hun families zijn in diepe rouw.

30/04/2021

“De situatie is zeer ernstig. Mensen komen massaal naar de ziekenhuizen, er zijn geen bedden meer en de mensen sterven”, getuigt Paul Moonjely, directeur van Caritas India. Het land telt 18 miljoen positieve personen sinds het begin van de pandemie (op een totale bevolking van 1,3 miljard inwoners) en is daarmee een nieuwe grote besmettingshaard van Covid-19. In de afgelopen 10 dagen werden dagelijks meer dan 300.000 besmettingen geregistreerd en er sterven iedere dag bijna 3.000 mensen. Het gezondheidssysteem zit op zijn knieën. Caritas India dat al van bij het begin van de pandemie actief is, voert haar hulpverlening voor de meest kwetsbare personen nog op: “Onze eerstelijns gezondheidswerkers en onze vrijwilligers werken 24 uur op 24 om gelijke tred te houden met de gezondheidsmaatregelen”, verzekert Paul Moonjely, directeur van Caritas India.

Een grote humanitaire ramp

De nieuwe variant is besmettelijker en de meest kwetsbare mensen worden het hardst getroffen. Honderden patiënten wachten buiten de ziekenhuizen en sterven soms op straat bij gebrek aan verzorging. In het hele land zijn de ziekenhuizen overbezet, ze hebben een tekort aan zuurstof, geneesmiddelen en bedden. De epidemische piek wordt midden-mei verwacht, een nooit geziene humanitaire ramp kondigt zich aan.

Caritas en haar vrijwilligers op de bres

Caritas helpt de slachtoffers al van bij het begin van de pandemie. De 500 vrijwilligers en het personeel van Caritas voeren hun eerstelijns inspanningen verder op, voorzien van het nodige beschermingsmateriaal, zodat ze zelf niet besmet geraken. Er worden daarnaast ook 200 informatiecentra opgezet om de bevolking te sensibiliseren rond de beschermende maatregelen tegen Covid-19. En Caritasteams zullen voedsel, eerstelijnsgezondheidszorg en medische ondersteuning bieden in 6 nieuwe quarantainecentra.

Mogen we op uw steun rekenen?

“We zijn erg ongerust en ook bezorgd over de bescherming van ons medisch personeel. (…) Deze ongeziene situatie overweldigt ons (…) maar we rekenen op uw vrijgevigheid en uw solidariteit”, zegt Paul Moonjely. Indien het maar enigszins kan, steun ons werk a.u.b. Elke gift telt. Met het ingezamelde geld zullen we de meest dringende noden financieren. Red mensenlevens met een gift via ons betalingsplatform online of op rekening BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “3978 Corona”.

Verwant nieuws