Covid-19: India is ten einde raad

Caritas International België Covid-19: India is ten einde raad

Caritas India - Tijdens de tweede coronagolf sterven dagelijks duizenden mensen aan de gevolgen van covid-19. Hun families zijn in diepe rouw.

30/04/2021

“De situatie is zeer ernstig. Mensen komen massaal naar de ziekenhuizen, er zijn geen bedden meer en de mensen sterven”, getuigt Paul Moonjely, directeur van Caritas India. In de afgelopen 7 dagen werden dagelijks meer dan 300.000 besmettingen geregistreerd en er sterven iedere dag bijna 4.000 mensen. Het gezondheidssysteem zit op zijn knieën. Caritas India dat al van bij het begin van de pandemie actief is, voert haar hulpverlening voor de meest kwetsbare personen nog op: “Onze eerstelijns gezondheidswerkers en onze vrijwilligers werken 24 uur op 24 om gelijke tred te houden met de gezondheidsmaatregelen”, verzekert Paul Moonjely, directeur van Caritas India.

Een grote humanitaire ramp

India telt 25 miljoen positieve personen sinds het begin van de pandemie (op een totale bevolking van 1,3 miljard inwoners) en intussen al 280.000 covid-doden. Het zijn schattingen, volgens experts liggen de cijfers in realiteit veel hoger. De nieuwe variant van covid die in India de ronde doet, is besmettelijker en de meest kwetsbare mensen worden het hardst getroffen. Honderden patiënten wachten buiten de ziekenhuizen en sterven soms op straat bij gebrek aan verzorging. In het hele land zijn de ziekenhuizen overbezet, ze hebben een tekort aan zuurstof, geneesmiddelen en bedden.

>>IK HELP MET EEN ONLINE GIFT

Caritas en haar vrijwilligers op de bres

Caritas helpt de slachtoffers al van bij het begin van de pandemie. De 500 vrijwilligers en het personeel van Caritas bieden eerstelijnszorg. Ze beschikken uiteraard over het nodige beschermingsmateriaal, zodat ze zelf niet besmet geraken. Daarnaast zet Caritas ook 200 informatiecentra op om de bevolking te sensibiliseren rond de beschermende maatregelen tegen covid-19. In 60 nieuwe quarantainecentra bieden Caritas voedsel, eerstelijnsgezondheidszorg en medische ondersteuning.

Mogen we op jouw steun rekenen?

“We maken ons grote zorgen”, zegt Paul Moonjely. “Ook over de bescherming van ons medisch personeel. (…) Deze situatie is ongezien en overweldigt ons totaal (…) maar we rekenen op jouw vrijgevigheid en uw solidariteit”, zegt Paul Moonjely. Ook jij kan mensenlevens redden. Steun ons werk. Elke gift telt. Zo financieren we de meest dringende noden. Doe een gift via ons online betalingsplatform of op rekening BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “3978 Corona”.