Junior D. Kannah - Elke dag aan de zijde van de meest kwetsbaren in Congo, betreurt John Elanga, programmamedewerker voor Caritas International in Kinshasa, de situatie waarin het land is beland.

23/09/2020

Vroeger zag je ze weleens zakagenda’s verkopen. Of balpennen en schoenveters. Of ze liepen van bar naar bar met op hun hoofd een karton hardgekookte eieren die ze verkochten als snack. Vandaag zijn er voor de straatkinderen in Kinshasa geen of weinig eieren meer. Armoede, honger en corona slaan er genadeloos toe. En ze zijn met duizenden, de straatkinderen in Kinshasa. Ter plaatse getuigen onze hulpverleners – John Elanga en Ibra Malenga, over de alarmerende situatie in Kinshasa.

De epidemie Covid-19 heeft basisvoedsel en producten aanzienlijk duurder gemaakt. “We hebben hier al zware omstandigheden meegemaakt, maar nooit zo erg als nu”, vertelt John Elanga, projectleider in Kinshasa voor Caritas International. “Bij vorige crisissen hadden gezinnen nog toegang tot basisvoorzieningen. Nu in de coronacrisis niet meer.”

De humanitaire gevolgen van Corona

John noemt de humanitaire gevolgen van corona in Kinshasa rampzalig: “Om eten te kunnen kopen, moeten de mensen elke dag hun werk kunnen doen. Anders is er geen geld. Door de crisis lukt dat niet meer voor 80 procent van de gezinnen. Ze hebben geen werk, geen geld en nauwelijks eten.”

> LEES OOK: Coronavirus in DR Congo: “De economische impact is enorm.”

Ook de centra hebben het erg moeilijk om financieel het hoofd boven water te houden en een kwalitatieve opvang te bieden. “Zeep, handgel, mondmaskers: aan zowat alles is er een gebrek,” alarmeert Ibra Malenga, verpleegster in het opvangcentrum voor straatkinderen en tienermoeders. “En het ergste van al is dat de kinderen niet meer goed eten. ’s Morgens is er soms wat pap zonder brood. Later op de dag rijst met wat groenten. Héél af en toe is er wat vis of vlees. Voor kinderen in de groei is dat een ongezond, onevenwichtig dieet. En ze eten veel te weinig.”

Caritas International België Covid in DR Congo: “We hebben hier al zware omstandigheden meegemaakt, maar nooit zo erg als nu”© Junior D. Kannah – Ibra Malenga

Wat doet Caritas in de strijd tegen Covid-19?

Één doel: het leven van de meest kwetsbaren drastisch verbeteren. In Afrika betekent dat vaak dat we strijden tegen voedseltekort, samen met lokale partners. Ook in Congo werkt Caritas International nauw samen met lokale Caritas-afdelingen, zoals Caritas Kinshasa.

>> IK DOE VANDAAG EEN GIFT

Sommige kwetsbare mensen zijn nog meer kwetsbaar dan andere. Wij richten ons op de centra die de meest kwetsbaren opvangen. Kinderen die nergens anders naartoe kunnen. Nergens anders terechtkunnen voor eten, kleren of een dak boven hun hoofd. Kinderen die nu een toevluchtsoord vonden in een opvangcentrum dat ze kan helpen. We bezorgen ze extra voedsel (rijst, bonen, olie, zout, suiker en tomaten in blik), hygiëne producten, ontsmettingsgel en extra beddengoed.

Daarnaast krijgen ze ook het nodige materiaal om zelf mondmaskers te maken. Zo kunnen ze in de naaiateliers, die aan sommige centra verbonden zijn, maskers maken die ze achteraf te koop kunnen aanbieden en op die manier ook wat geld verdienen. De straten van Kinshasa lopen terug vol, maar dit keer anders. Vandaag maken de zakagenda’s, balpennen, schoenveters en snacks plaats voor mondmaskers.

Ook jij kan een straatkind redden van de honger. Doe vandaag nog een gift via ons online platform of op het rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “3933 HONGER”. Met slechts 28 € geeft je één kind twee maanden lang eten. Red hun glimlach en hun leven.

Verwant nieuws