Samen tegen Corona: 5 solidaire acties in 2020, een terugblik

Caritas International – Het overzicht van een jaar waarin kwetsbaren nog kwetsbaarder werden en waarin hulp en solidariteit centraal stonden.

23/12/2020

2020, wat een jaar! Het jaar waarin we in de greep van een pandemie een gezamenlijke strijdlust vonden. Het jaar waarin we in een anderhalvemetersamenleving onze levens massaal aanpasten voor de meest kwetsbaren. Met desinfecterende handgel, mondmaskers en solidariteit als wapen gingen we de strijd aan, en Caritas International deed mee. Een terugblik op een bewogen, maar warm jaar.

Wereldwijde steun in de strijd tegen het coronavirus

In België haalden talrijke geëngageerde mensen hun naaimachines boven na onze dringende oproep voor beschermingsmateriaal, of schonken desinfecterende handgel. Door hun solidariteit konden onze teams veilig sociale begeleiding en bescherming blijven bieden aan de meest kwetsbaren.

Caritas International België Samen tegen Corona: 5 solidaire acties in 2020, een terugblik© Caritas International – Zoals Françoise, zij maakte 200 mondmaskers en schonk deze aan Caritas. Bedankt!

Maar ook in het buitenland ondernam het Caritasnetwerk actie, zoals onder meer in DR Congo waar we, met dank aan jullie giften, voedsel en beschermingsmateriaal aan 16 opvangcentra voor straatkinderen uitdeelden. Of in Palestina, Ethiopië, Haïti, Burundi en Niger waar werd ingezet op sensibiliseringsacties, de distributie van hygiënekits en voedsel- en beschermingsmateriaal en de installatie van waterkranen.

Caritas International België Samen tegen Corona: 5 solidaire acties in 2020, een terugblik© Caritas Congo – De aankomst van voedsel en beschermingsmateriaal in een van de opvangcentra voor straatkinderen in Kinshasa.

De broodnodige uitbreiding van collectieve opvang

Terwijl het opvangcentrum van Scherpenheuvel nog steeds openblijft, kreeg Caritas International dit jaar het mandaat van Fedasil om een tweede collectief opvangcentrum voor gezinnen en alleenstaanden te openen. Dit keer in Ransart, bij Charleroi. Een organisatorische uitdaging te midden van een pandemie, maar een noodzakelijk antwoord op het tekort aan opvangplaatsen in ons land.

>> Ik engageer mij als vrijwilliger in het opvangcentrum van Ransart.

Een enthousiast en professioneel team zette de schouders onder dit project en toverde in snel tempo een warme thuis, zodat de opvang voor meer dan honderd kwetsbare verzoekers om internationale bescherming verzekerd werd in deze barre periode.

Van sportieve uitdaging naar solidaire actie: virtual run for Europe

Een loopwedstrijd, en dat helemaal coronaproof? Het was de “Virtual Run for Europe” van 2020. Sportievelingen werden uitgedaagd om 5, 10 of 20 km te lopen en zich te laten sponsoren voor het goede doel. Ze mochten de loopwedstrijd voltooien op een eigen uitgekozen moment en met hun favoriete loopparcours.

Om te voorkomen dat het virus de vrije loop ging, werden sportwedstrijden zoals de 20km van Brussel stuk voor stuk afgelast. Dankzij een beetje creativiteit konden lopers op deze manier toch hun sportieve en solidaire doelen halen. Proficiat met jullie prestaties.

Caritas International België Samen tegen Corona: 5 solidaire acties in 2020, een terugblik© Caritas International – Een van de sportieve teams die kilometers liepen voor straatkinderen in DR Congo.

Noodhulp van geëngageerde teams in Beiroet

De golf van solidariteit bereikte ook Libanon wanneer iedereen te hulp schoot na de explosies in de hoofdstad Beiroet. De aanhoudende gezondheidscrisis staat immers andere rampen niet in de weg te gebeuren, en dat was duidelijk te merken: een grote ravage in de straten en vele getroffenen.

De medewerkers van Caritas Libanon, onze partner ter plaatse, engageerden zich – samen met een honderdtal jonge vrijwilligers – onmiddellijk om de gewonden te helpen en hen snel van essentiële noodhulp te voorzien. Een team van hulpverleners, verpleegkundigen en psychologen boden verzorging en een luisterend oor aan de getroffenen. Ook deelden ze voedselpakketten en water uit, en hielpen ze bij de opkuis van de verwoeste stad. Een solidaire daad die enkel mogelijk was met jullie giften. Dankjewel.

Caritas International België Samen tegen Corona: 5 solidaire acties in 2020, een terugblik© Caritas Libanon – Corona of niet, meteen boden vrijwilligers in samenwerking met de medewerkers van Caritas een antwoord op de eerste noden.

(Di)vers talent: een mobiele tentoonstelling

Tot slot kwam de mobiele tentoonstelling “(Di)vers talent: hoe migratie België sterker maakt” tot stand. Een rondreizende tentoonstelling die bezoekers laat kennismaken met de rol van migratie in België, want die werd tijdens de pandemie duidelijk. De COVID-19-crisis herinnerde ons aan het belang van essentiële sectoren zoals de zorg, het openbaar vervoer of de levensmiddelensector – eerstelijnsberoepen die tijdens de twee lockdown moesten openblijven. Migranten, waaronder vluchtelingen, vormen een belangrijk deel van deze werknemers.

Solidair met hen neemt deze mobiele tentoonstelling je op een speelse, levendige en interactieve wijze mee naar de realiteit van migratie in België, ook in 2021. Wil jij nieuwe talenten leren kennen uit de hele wereld? Deze tentoonstelling kan ook naar jou komen, meer info vind je hier.

>>Ik ontleen deze tentoonstelling.

En, wat vond jij van 2020?

Ook in 2021 zullen we de meest kwetsbaren blijven bijstaan. Laten we samen het nieuwe jaar goed ingaan door even terug te blikken. Hebben we je dit jaar in actie laten komen? Wat wil je graag doen in 2021? Laat het ons weten door te antwoorden op onze drie vragen. Bedankt!

Verwant nieuws