Consortium 12-12 lanceert “Aardbeving Syrië Turkije”

Caritas International België Consortium 12-12 lanceert “Aardbeving Syrië Turkije”

De toestand in Syrië en Turkije is bijzonder dringend: de 7 leden van het consortium 12-12 bundelen hun krachten om op te roepen tot solidariteit.

13/02/2023

Sinds de zware aardbevingen die maandag 6 februari het grensgebied tussen Syrië en Turkije troffen, is het dodental blijven stijgen tot het meest recente, hallucinante cijfer van 33.000 doden en is de behoefte aan hulp voor vele duizenden overlevenden toegenomen. Geconfronteerd met deze noodsituatie doet het 12-12 Consortium een oproep tot solidariteit.

Deze zondag slaan de 7 leden van het Consortium 12-12 (Caritas International, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam België, Rode Kruis, Plan International België en UNICEF België)  de handen in elkaar.

Samen meer levens redden

Meer dan 85.000 personen liepen verwondingen op. Honderdduizenden mannen, vrouwen en kinderen leven nu onbeschut, en dat terwijl het volop winter is. 1,3 miljoen personen zijn ontheemd.

Er is dringend hulp nodig, op zowel korte als lange termijn. Daarom roepen we iedereen op om samen in actie te komen voor de slachtoffers van deze humanitaire ramp. Het gekende rekeningnummer 12-12 is sinds vandaag geopend voor de slachtoffers in Turkije en Syrië

Gilles Van Moortel, 12- 12 coördinator

Op korte termijn stellen de leden van 12-12 alles in het werk om zoveel mogelijk levens te redden en om de mensen te doen overleven. Ze verdelen drinkwater, dekens, beschuttingsmateriaal, voedsel en vaccins en organiseren basisgezondheidszorg. Kinderen die gescheiden raakten van hun ouders, worden beschermd en ondersteund.

Caritas in Syrië en Turkije

Vlak na de aardbeving schoten teams van Caritas Turkije en Caritas Syrië meteen in actie.

De bevolking is van de ene dag op de andere dakloos geworden. Ze kan rekenen op de plaatselijke teams van Caritas in Syrië die matrassen verdelen - Caritas Syrië

In Syrië kregen de kwetsbaarste personen onderdak aangeboden en ontvingen ze basisbenodigheden. Enkele voorbeelden van recente interventies zijn de acties op een aantal plaatsen in Syrië. In Aleppo werden 100 voedselmanden en 100 dekens verdeeld onder overlevenden. De collega’s van Caritas Libanon stuurden een interventieteam (15 medewerkers) ter plaatse; dit team gaat onder meer naar Aleppo en Lattakia. Er worden ook extra voedselmanden, dekens, matrassen, kits met hygiënische artikelen en drinkwater aangekocht.

In Turkije installeerde Caritas meteen een infolijn om diverse vormen van ondersteuning te geven aan de overlevenden. Caritas Turkije werkt nauw samen met de plaatselijke autoriteiten om informatie te vergaren en humanitaire steun te organiseren. De teams van Caritas verzamelden overlevenden op veilige plaatsen. Ze verdelen warme maaltijden en kleren.

#SyriëTurkije1212

De 12-12 oproep start vandaag en loopt tot 31 juli 2023. Elke donatie die in deze periode voor een minimumbedrag van 40 euro wordt gedaan, geeft volgend jaar, in 2024, recht op een fiscaal attest.